📝Obsah
Monetizácia prostredníctvom zobrazovaných reklám
Webové stránky ponúkajú čitateľom bezplatný obsah, ale musia aj nejakým spôsobom zarábať peniaze. Jedným z absolútne najklasickejších spôsobov speňažovania blogov sú zobrazované reklamy a affiliate marketing. Ak ste niekedy navštívili v podstate akúkoľvek stránku časopisu alebo blogu, stretli ste sa so zobrazovaním reklám.
Poďme sa pozrieť na to, ako to všetko funguje, ako umiestniť reklamy na svoje stránky a začať blogovať, aby ste zarobili peniaze. Pozrieme sa aj na nevýhody tejto metódy speňažovania, pretože jednoducho nič nie je dokonalé.
Ako fungujú zobrazované reklamy
Princíp je v podstate jednoduchý. Zaregistrujeme sa do reklamného programu alebo reklamnej siete (rozdiel spočíva v tom, že reklamný program zobrazuje reklamy len z jedného zdroja, zatiaľ čo reklamné siete ponúkajú aj konkurenciu medzi reklamnými programami. Princíp zobrazovania reklamy, a teda monetizácie, je však pre účely tohto článku rovnaký). Najznámejším a najpoužívanejším reklamným programom je AdSense od spoločnosti Google, ktorý sa v tomto smere stal akýmsi zlatým štandardom. Keď na naše webové stránky umiestnime kód AdSense, ponúkame reklamný priestor, na ktorom sa môžu zobrazovať reklamy.
Predajca, majiteľ stránky alebo služby (jednotne inzerenti) zaplatí za reklamu spoločnosti Google prostredníctvom inej služby, Google Ads, predtým Google AdWords (t. j. AdSense je služba na speňaženie nášho blogu ponukou reklamného priestoru, Google Ads je naopak spôsob, ako zaplatiť za reklamu a priniesť návštevnosť a potenciálnych čitateľov/zákazníkov). Tieto platené reklamy sa potom zobrazujú na reklamnom priestore, ktorý sme na našej stránke vyhradili.
Tieto reklamy môžu mať rôzne formy, od textu, obrázkov, videí až po vyskakovacie okná. AdSense sa potom postará o presné zobrazenie reklám a vyberie, ktoré reklamy sa komu zobrazia, na základe zamerania webu, veľkosti reklamného priestoru, ceny za kliknutie a dostupných informácií o čitateľovi. Môžeme napríklad ovplyvniť, aby reklamy neviedli ku konkurencii alebo na niektoré tematicky zamerané stránky, ktoré jednoducho nechceme, aby sa na stránke zobrazovali ani vo forme reklamy. V podstate sa každému čitateľovi zobrazí iná reklama na rôzne produkty. Zisk pre nás potom prichádza v okamihu, keď čitateľ klikne na reklamu, takže aj reklamný program je motivovaný k tomu, aby to bola relevantná reklama, ktorá čitateľa zaujme.
Spomínam tu AdSense, ale princíp je rovnaký aj v prípade iných reklamných programov alebo sietí, len názvy sú iné.
Ako umiestniť reklamu na webovú lokalitu
Technická stránka nasadenia reklamy je zvyčajne tým najmenším problémom. Postup pridávania spočíva v tom, že na správne miesta na stránke pridáme časti dodaného kódu, o všetko ostatné sa postarajú reklamné siete, ktoré reklamu zobrazujú. Z tohto hľadiska je potrebné vyriešiť len to, aby sa kód skutočne objavil tam, kde sa má objaviť.
Najväčším problémom je dostať sa do niektorého z týchto reklamných programov. Vždy musíme dodržiavať pomerne prísne podmienky kvality, a to tak z hľadiska technických parametrov stránky, ako aj napríklad užívateľskej prívetivosti, originality a celkovej kvality obsahu.
Nie každá téma blogu je vhodná na zobrazovanie reklám a najmä témy ako hazardné hry, alkohol alebo tvrdšie látky, čokoľvek nezákonné alebo akýkoľvek obsah starší ako 18 rokov v podstate automaticky znamenajú, že na svojom blogu jednoducho nemôžete mať AdSense (ani žiadnu inú, okrem veľmi špecializovaných reklamných sietí). Pokyny programu AdSense nájdete tu a v zásade ich budú vyžadovať všetky kvalitné reklamné siete a programy, len možno s rôznou mierou prísnosti.
Dostať sa do týchto programov nemusí byť také jednoduché, aj keď píšete úplne neškodný obsah. Musíte mať dostatok článkov (zvyčajne vo vysokých desiatkach štandardných stránok), obsah musí byť hodnotný a originálny (t. j. nie čisto prepísaný alebo skopírovaný text) a mnohé reklamné siete majú aj požiadavky na minimálnu mesačnú návštevnosť (napríklad AdSense našťastie nie) a veľa ďalších podmienok.
V tejto súvislosti vám odporúčam, aby ste si naozaj prečítali podmienky a požiadavky, ktoré je potrebné splniť a dodržať pri danom programe, a to nielen z hľadiska registrácie vašej stránky do programu, ale aj samotné zásady zobrazovania reklamy, ktoré nesmú zmiasť čitateľa, viesť k neplatným kliknutiam a podobne. Je toho veľa a podrobnejšie sa tomu budem venovať v článku, ktorý je zameraný konkrétne na službu Google AdSense, ktorú sám používam a som s ňou veľmi spokojný.
Koľko môžete zarobiť zobrazovaním reklám
Často sa môžete dočítať, že zisk zo zobrazovania reklám je skôr doplnkovým spôsobom, ako zarobiť peniaze z blogovania, a že hlavným motorom zisku je affiliate marketing. V prípade niektorých blogových tém je to určite pravda, ale so slovom „doplnkový“ vo všeobecnosti jednoducho nesúhlasím. Zobrazovaním reklám môžete zarobiť naozaj veľmi pekne aj bez podpory affiliate marketingu, ale vždy to závisí od témy daného blogu/článku
Hoci som vo všeobecnosti určite v menšine, ak by som si mal vybrať, radšej by som blogy zarábal prostredníctvom zobrazovaných reklám. Dnes sú zobrazované reklamy najdôležitejším príjmom z blogov, ktoré mám. Affiliate používam tam, kde to má zmysel, a v minulosti bol pre mňa dôležitejší affil, ale dnes už to tak nie je.
V podstate neexistuje žiadny limit, koľko môžete zarábať zobrazovaním reklám. Všetko závisí od toho, akú návštevnosť získate na svojej stránke a ako dobre/špatne umiestnite svoje reklamy. Zárobky na čitateľa sa samozrejme líšia z mnohých rôznych dôvodov, ale prostredníctvom reklám môžete zarobiť niekoľko stokorún alebo niekoľko stotisíc korún mesačne, prípadne aj oveľa viac, ak ste naozaj dobrí. To platí aj pre affiliate alebo priamy predaj prostredníctvom e-shopu, ale reklama ma jednoducho uspokojuje viac.
Dajte si pozor, niektoré témy blogu sú pre partnerov také lukratívne, že určite nechcete zobrazovať ešte viac reklám. Ubližovali by ste si. Na druhej strane, ak máte blog s affilovými odkazmi, ale nefunguje to veľmi dobre, môžete skúsiť nasadiť aj zobrazovacie reklamy. Týmto spôsobom môžete zarobiť oveľa viac a presunúť zameranie svojho blogu z propagácie na informatívne a zaujímavé články.
Nevýhody zobrazovaných reklám
Všetko má svoje pre a proti. Začnime tými zlými správami, článok ukončíme trochu pozitívne a skončíme hlavne kladmi 😃
Webová stránka nevyzerá veľmi dobre
Najväčší problém vidím v tom, že to jednoducho znižuje používateľskú prívetivosť stránky. Záleží na tom, koľko reklamy a kde ju zobrazíme, ale vždy to poškodí vzhľad stránky. V tomto prípade majú partnerské spoločnosti zvyčajne výhodu, pretože odkazy môžeme ľahšie prispôsobiť a máme väčšiu voľnosť v tom, ako tento typ reklamy vyzerá.
Pri zobrazovaní reklám toho veľa nerobíme a zvyčajne riešime len veľkosť a typ reklám (text, obrázok atď.), ale vždy to býva dosť škaredé a rušivé. To je cena, ktorú čitatelia zvyčajne platia za bezplatný obsah.
Reklamu možno ľahko zablokovať
Desiatky percent používateľov používajú doplnky prehliadača na blokovanie reklám. Tie sú naozaj veľmi dobré pri blokovaní aktuálne zobrazovaných reklám. Títo čitatelia teda nemajú žiadny zisk, pretože nemajú reklamu, na ktorú by mohli kliknúť, čo je zdrojom nášho zisku.
Affiliate na druhej strane dobre funguje s blokátormi reklám, pretože ide často o klasické odkazy v texte alebo obrázky, ktoré blokátory nerozpoznávajú od štandardného webového obsahu, a preto ich neblokujú.
Horší zisk na čitateľa
Prostredníctvom zobrazovaných reklám zvyčajne zarobíte menej na čitateľa stránky ako ako partner.
Nie je to pravidlo vytesané do kameňa, ale úspešná propagácia článku zvyčajne zarobí viac na čitateľa.
Ak chcete dobre zarobiť prostredníctvom zobrazovaných reklám, zvyčajne potrebujete oveľa väčšiu návštevnosť. Na to, aby sme blogovaním prostredníctvom zobrazovania reklám zarobili dobré peniaze, zvyčajne potrebujeme aspoň tisíce zobrazení stránky denne, ale s väčšou pravdepodobnosťou pôjde o rádovo vyššiu návštevnosť. Affiliate marketing má väčší potenciál zarábať aj pri rádovo menšej návštevnosti.
Hrozí nám vylúčenie z reklamných programov/sietí
Platí to pre všetky programy a siete, ale najmä AdSense je tým dosť preslávené (hoci mne osobne ešte žiadnu stránku nezrušili, ťuk ťuk ťuk).
Musíte skutočne poznať a starostlivo dodržiavať pravidlá programov a sietí. Zákaz znamená okamžitú stratu zisku z tohto kanála monetizácie.
Ak neporušíte niečo závažné a rozsiahle, zvyčajne vám bude problém oznámený a bude vám poskytnutý čas na nápravu. Nie je však dobré spoliehať sa na to a snažiť sa vykladať pravidlá po svojom a dúfať, že sa nič nestane. Odporúčam väčšiu dôslednosť pri dodržiavaní predpisov, než potom plakať, že sme v danom mesiaci nielen prišli o zisk, ale potenciálne sme si zablokovali pravidelný tok peňazí.
Napríklad zákaz od spoločnosti Google nemusí byť len kvôli samotnej službe AdSense, ale zatvorí dvere aj iným kvalitným sieťam, ktoré akceptujú len stránky, ktoré už boli schválené spoločnosťou Google.
Nemôže sa zobrazovať na sociálnych sieťach ani v e-mailoch
Môžete propagovať svoje články a zvyšovať návštevnosť, ale vkladanie reklám do e-mailov je zakázané prakticky všetkými kvalitnými reklamnými programami a sieťami. Niektoré to umožňujú, ale neplatia tak dobre. Reklamy nemôžete vkladať ani na stránky sociálnych sietí.
Tu má affiliate marketing výhodu, pretože môžete spravidla robiť oboje, pokiaľ to podmienky jednotlivých programov nezakazujú.
Zložitejší začiatok
Partnerské odkazy môžete na stránke nasadiť už v prvej minúte po spustení stránky. Zvyčajne získate odkazy bez akejkoľvek väčšej kontroly kvality stránky a vo všeobecnosti predajcom nevadí, že propagujete na úplne novej stránke s takmer nulovým obsahom.
Pri zobrazovaní reklamy je začiatok oveľa náročnejší a pred zobrazením prvej reklamy je potrebné splniť niekoľko podmienok kvality. Cesta k prvým peniazom zarobeným prostredníctvom zobrazovania reklamy je pomerne tŕnistá a musíte jednoducho pracovať na blogu, napísať pomerne veľa článkov a splniť podmienky, ktoré daný program alebo sieť vyžaduje
Výhody zobrazovaných reklám
A teraz výhody, ktoré aspoň pre mňa prevažujú nad nevýhodami:
Môžeme písať na akúkoľvek tému (pokiaľ neporušujeme podmienky)
Ak chceme zarábať prostredníctvom affiliate, zvyčajne potrebujeme veľmi úzko zamerané články na predaj. Pri zobrazovaní reklamy môžeme v podstate napísať, čo chceme, pokiaľ to podmienky reklamných programov umožňujú.
Hoci teda potrebujeme väčšiu návštevnosť, aby sme dosiahli zisk, môžeme ju aj ľahšie prilákať, pretože máme oveľa širší rozsah toho, o čom môžeme písať. Obsah môže byť zábavný, informatívny, vyhľadateľný a môžeme na ňom zarobiť peniaze bez toho, aby sme propagovali nejaký produkt, ako je to v prípade affiliate marketingu.
Jednoducho povedané, ak napíšeme článok, na ktorý ľudia chodia, tento článok zarába peniaze na autopilota. Pri veľkom počte článkov nemusí každý článok zarobiť ani rand, ale celkový zisk je potom naozaj veľmi pekný. Koruna ku korune, ako sa hovorí.
Vyhľadávanie nových tém je jednoducho oveľa jednoduchšie a v zásade nie sme ničím obmedzovaní, okrem podmienok danej reklamnej siete. Ak prídeme na šťavnaté kľúčové slovo s nízkou konkurenciou a veľkým objemom vyhľadávania, nemusíme rozmýšľať, či môžeme aj niečo propagovať. Jednoducho okamžite napíšeme tento článok a vieme, že ak to urobíme správne a umiestnime sa vysoko vo vyhľadávačoch, zarobíme peniaze.
Vydeláme viac peňazí, ako si myslíme
Niektoré partnerské programy dokážu zarobiť naozaj veľa, aj iné sa zdajú mať potenciál, ale nie sú zase taká sláva. Tu je potrebné testovať a skúšať, čo funguje lepšie. Ak máte článok, na ktorý ľudia prichádzajú, klikajú na affil odkazy, ale potom si od predajcu nič nekúpia, a preto ani vy nemáte žiadny zisk, skúste nasadiť klasickú zobrazovaciu reklamu.
Uvidíte, že táto metóda vám nakoniec možno začne prinášať mnohonásobne lepšie výsledky. Affil nemusíte nevyhnutne odstraňovať, najmä ak sú odkazy pre čitateľa užitočné a na stránke nie je príliš veľa reklamy.
Konverzie na stránke predajcu neriešime
Affiliate marketing zvyčajne funguje na princípe platby za predaj, t. j. predajca platí blogerovi až vtedy, keď sa z potenciálneho zákazníka stane skutočný zákazník, ktorý si niečo kúpil. Na jednej strane je tu potenciál väčšieho zisku, ale je tu aj fakt, že predaj sa jednoducho neuskutoční, a teda pre nás nulové peniaze.
V zobrazovacej reklame sa s tým nestretávame. Inzerent zaplatil za reklamu a zaplatí za každé kliknutie zákazníka. To, či sa predaj uskutoční alebo nie, nás nezaujíma. Ak osoba klikne na našu zobrazenú reklamu, dostaneme zaplatené a predajca sa postará o konverziu alebo úspešnosť predaja.
Jednoduchšie testovanie a umiestňovanie
Strávil som veľa času umiestňovaním reklám a testovaním, aby som zistil, ako a kde reklama na mojich stránkach funguje najlepšie. To neznamená, že občas niečo nevyskúšam alebo netestujem, ale vo všeobecnosti tomu venujem pomerne málo času. Keď som zistil, čo funguje naozaj dobre, všetko je viac-menej na autopilota.
Nemusím sa teda sústrediť na optimálne umiestnenie reklamy v každom článku, ale starám sa hlavne o vytváranie nového kvalitného obsahu.
Pri testovaní úspešnosti monetizácie prostredníctvom affiliate sa veľa času venuje jednotlivým článkom, v ktorých sa najlepšie osvedčilo umiestnenie toho či onoho reklamného prvku. Jediná výzva na akciu môže rozhodnúť o tom, či bude článok z finančného hľadiska úspešný alebo neúspešný. Niekedy je to zábava, ale je to veľa času a nekonečná práca, keď sa musíte vracať a testovať znova a znova. Vo všeobecnosti radšej píšem, ako trávim čas testovaním.
Celkové zhrnutie
Zobrazovanie reklám podľa môjho názoru na väčšine blogov nemusí byť len jednoduchým príjmom, ale môže sa stať hlavným zdrojom príjmov, aj keď práve nepropagujeme žiadny produkt. Ponúka skvelú príležitosť na speňaženie článkov, ktoré sú informatívne, zaujímavé alebo zábavné.
Výhody spočívajú najmä v slobode pri písaní obsahu, nevýhody sú v tom, že stránky s reklamou jednoducho nevyzerajú veľmi dobre a trvá niekoľko mesiacov, kým sa dostanete do reklamných programov alebo sietí, pretože musíte splniť prísnejšie podmienky kvality stránok, a to z hľadiska technického, dizajnového aj obsahového. Získanie prvej stránky do AdSense je pre mnohých blogerov akýmsi zlomovým bodom, pretože v tom momente vedia, že ich stránka dosiahla veľmi dobrú kvalitu a že sa oplatí pokračovať týmto smerom.
Pre mňa je tento spôsob monetizácie skvelý a napriek výhodám affiliate marketingu uprednostňujem len zobrazovanie reklám. Spravidla sa však oplatí použiť oba modely, ak to téma stránky a samotné články len trochu umožňujú.