TechnikaFinancie

Google AdSense - návod a spôsob zarábania

Ak máte blog a chcete na ňom zarábať, je veľmi pravdepodobné, že budete nejakým spôsobom propagovať reklamné produkty a služby. Teraz sa zameriam na zobrazovanie reklám a program Google AdSense, ktorý sa stal zlatým štandardom pre monetizáciu blogov a stránok s časopismi.

Samozrejme, nie je to jediná možnosť, ale v podstate neexistuje dôvod, aby ste AdSense aspoň nevyskúšali, zistili, ako funguje konkrétne na vašej stránke, a potom možno vyskúšali alternatívy alebo doplnkové programy.

V súčasnosti je AdSense najväčším reklamným programom na svete a ročne vyplatí majiteľom webových stránok viac ako 10 miliárd dolárov. Na celom svete je takmer 40 miliónov webových stránok s reklamou AdSense, na Slovensku je to menej ako 9 000 webových stránok.

Ako funguje služba Google AdSense

Princíp je v podstate veľmi jednoduchý. Zaregistrujete sa do služby AdSense, ktorá je bezplatná, získate povolenie pre stránky, na ktorých chcete inzerovať (viac o tom nižšie), a ak je stránka prijatá, umiestnite na ňu kód, ktorý vám Google priamo doručí. Ak je všetko v poriadku, reklamy sa začnú zobrazovať na vašej stránke.

Reklamné bloky môžete umiestniť na miesto, kde ich chcete mať pevne umiestnené, alebo nechať spoločnosť Google rozhodnúť o ideálnom umiestnení, prípadne tieto dve možnosti skombinovať.

Spoločnosť Google potom čitateľom zobrazuje samotné reklamy na základe viacerých faktorov, ktoré zvyčajne súvisia s témou vášho webu alebo stránkou, na ktorej sa čitateľ nachádza, ale aj na základe informácií, ktoré spoločnosť Google o čitateľovi vie, keď zobrazí reklamy, na ktoré čitateľ s väčšou pravdepodobnosťou klikne.

Za čo dostávame platbu prostredníctvom služby AdSense

V okamihu, keď čitateľ skutočne klikne na reklamu (t. j. CPC – Cost Per Click), dostávame províziu na základe toho, koľko peňazí inzerent ponúkol za toto kliknutie. Našou úlohou je preto zabezpečiť čo najviac kliknutí na tieto reklamy, a tým speňažiť návštevnosť našej stránky.

AdSense niekedy zarába peniaze aj za samotné zobrazenie reklamy bez toho, aby na ňu niekto klikol, ale zvyčajne ide o veľmi malé percento zisku – ide o ponuku CPM – Cost Per Mile (kde Mile je 1 000).

Stránky môžu byť čiastočne optimalizované pre CPM aj tak, že čitateľ klikne na mnohé stránky webu, aby si prezrel určitý obsah – typickým príkladom sú fotogalérie na rôznych spravodajských stránkach alebo bulvárnych časopisoch. Klikneme na galériu a pri prechádzaní fotografií má každá svoju vlastnú adresu URL s novou reklamou. Zvyčajne sa zameriava len na zisky CPM.

Výhodou AdSense je, že po kliknutí používateľa sa nestaráme o to, či skutočne došlo k predaju alebo niečomu inému, ako je to v prípade partnerských programov. Nevýhodou je, že ak sa predaj skutočne uskutoční, dostaneme za toto kliknutie menej peňazí, ako by sme zvyčajne dostali z provízie.

VAROVANIE: Možno ste si mysleli, že vy alebo vaši priatelia môžete kliknúť na vlastnú reklamu. Rovnako nesmiete čitateľom prikazovať, aby klikali na vašu reklamu z akéhokoľvek dôvodu (napríklad na propagáciu vašej stránky). Spoločnosť Google to samozrejme zakazuje a má k dispozícii množstvo pokročilých nástrojov a techník na odhalenie týchto podvodných kliknutí a na trvalé odstránenie z programu, ak zistí závažnejšie porušenia.

Koľko môžem zarobiť pomocou služby AdSense?

Na túto otázku je veľmi ťažké presne odpovedať. Služba Google AdSense ponúka vlastnú kalkulačku príjmov, ale aj tú treba brať ako veľmi hrubú a skôr orientačnú. Naša provízia z reklám je 68 %, zvyšok si berie spoločnosť Google za prevádzku služby. Nižšie pre nás vypočítam len čistý zisk.

Náklady na kliknutie na reklamu sa výrazne líšia v závislosti od reklamy. A to, aký druh reklamy to bude, závisí okrem iného od toho, aká je téma vášho webu. Inzerenti vo všeobecnosti najviac platia v oblastiach, ako sú právo, financie, online vzdelávanie alebo technológie. Ak máte web alebo články zamerané na kľúčové slová v týchto oblastiach na danú tému, reklamy v tejto oblasti sa budú s väčšou pravdepodobnosťou zobrazovať a za každé kliknutie dostanete dobre zaplatené.

Na druhej strane je pre zobrazovanie reklamy mimoriadne dôležitá návštevnosť stránky. Zatiaľ čo pri affiliate propagácii môže aj relatívne malý počet čitateľov priniesť v konečnom dôsledku veľmi solídny zisk, pri display reklame takmer jednoznačne platí, že na dosiahnutie solídneho zisku potrebujete pomerne vysokú návštevnosť, minimálne v rádoch tisícov denne.

Ide teda o kombináciu nákladov na kliknutie, potenciálnej návštevnosti a miery konverzie. To, že máte stránku o zákonoch, kde sú kliknutia drahé, je skvelé, ale bohužiaľ, ak na túto stránku nikto nepríde, je relatívne zbytočná.

Príklad

Ale tiež uviesť niektoré predpokladané čísla, ktoré sú realistické. Typická cena za kliknutie na reklamu na českom trhu sa pohybuje v jednotkách až nižších desiatkach korún. V praxi to znamená, že ak si vypočítate priemer 0.20 EUR za kliknutie, nebudete ďaleko od pravdy.

Dôležitá je aj miera konverzie, t. j. koľko ľudí skutočne klikne na reklamu. Tu je pravdepodobne najväčší priestor na optimalizáciu, t. j. umiestnenie samotnej reklamy, veľkosť reklamných prvkov, ale aj stránky, ktoré si každý používateľ zobrazí. Ak máte takú stránku, na ktorej ľudia radi čítajú viacero článkov, pravdepodobne uvidíte aj nejaké reklamy, ktoré čitateľa zaujmú a na ktoré skutočne klikne.

Zisk sa zvyčajne uvádza v eCPM (efektívna cena za zobrazenie na míľu), t. j. zisk na 1 000 zobrazení. Google to nazýva RPM, ale je to presne to isté. Je to dobrá metrika pre vydavateľov, ktorá zohľadňuje, že používatelia môžu navštíviť viacero stránok, a tiež dobre sumarizuje zisk zo všetkých reklamných blokov na každej stránke.

Vo všeobecnosti môžeme očakávať mieru prekliku medzi 1 a 3 percentami. V prípade skutočne dobre optimalizovaných stránok a reklamných blokov to môže byť ešte viac.

Vzhľadom na podmienky služby AdSense nemôžem zverejniť presné čísla, ktoré moje stránky generujú, ale vo všeobecnosti sú to čísla, ktoré zistíte pri bežnom vyhľadávaní v Googli, a myslím, že sú pre väčšinu stránok celkom realistické.

Teda ak predpokladáme, že na reklamu kliknú 2 percentá ľudí, z čoho dostanete 0,20 za kliknutie. V skutočnosti to znamená 20 kliknutí * 0,20 EUR = 4 EUR za 1 000 zobrazení stránky vášho webu.

Ak si vygooglite AdSense skúsenosti, väčšina blogov sa pohybuje okolo sto korún. Aby ste sa pri týchto číslach dostali k zisku 400 EUR mesačne čisto z AdSense, vaša stránka by mala prekročiť 3 000 zobrazení stránky denne, čo nie je práve málo.

Opäť si však dávajte pozor, aby ste tieto čísla nebrali ako niečo pevné. Ide o veľmi hrubý odhad očakávanej hodnoty, ale téma webu, optimalizácia umiestnenia reklamy a mnoho ďalších vecí môže znamenať, že čísla budú nakoniec úplne odlišné.

Najlepší spôsob, ako zistiť, koľko zarobíte s AdSense, je jednoducho to vyskúšať a experimentovať, čo funguje a čo nie.

Výhody služby Google AdSense

  • Je to najväčšia reklamná platforma – ak niekto platí za reklamu, je to pravdepodobne okrem iných aj spoločnosť Google. To znamená, že medzi inzerentmi je veľká konkurencia, pričom najlepšie a najziskovejšie reklamy sa samozrejme zobrazujú na stránkach vydavateľov (t. j. nás blogerov).
  • Množstvo reklamných formátov – reklamy môžu mať podobu banneru, textu, vyskakovacieho okna, videa a mnohých ďalších. Všetky v rôznych tvaroch a veľkostiach. Sami si vyberiete, ktoré formáty vám najviac vyhovujú a ktoré sú pre vašu webovú lokalitu najvhodnejšie.
  • Jednoduché nasadenie a automatické reklamy – Nasadenie reklamy AdSense je naozaj jednoduché. Spoločnosť Google ponúka aj možnosť automatických reklám, ktoré sa umiestňujú na celom webe podľa toho, ako to spoločnosť Google uzná za vhodné. V praxi to znamená, že aj keď o optimalizácii nič neviete, stačí nasadiť kúsok kódu, zapnúť automatické reklamy a Google sa postará o ich umiestnenie a formáty. Samozrejme, nie je to ideálne a je lepšie pohrať sa s nastaveniami, ale aj túto možnosť môžete využiť a neskôr sa pohrať s optimalizáciou formátov a umiestnenia.
  • Responzívne reklamy – bloky reklám môžete nastaviť ako responzívne, čo znamená, že sa budú správne zobrazovať na ľubovoľnej veľkosti obrazovky. Reklamy budú dobre vyzerať na mobilných zariadeniach a veľkých monitoroch.
  • Transparentnosť – služba Google AdSense v skutočnosti funguje ako sprostredkovateľ medzi inzerentmi a vydavateľmi. Všetko je veľmi prehľadné a ľahko viditeľné priamo v prehľadoch AdSense, ale aj v službe Google Analytics. Spoločnosť Google veľmi dbá na to, aby bola táto služba úplne dôveryhodná, a preto veľmi prísne dbá na dodržiavanie pravidiel, čím zabezpečuje, aby aj inzerenti radi platili za reklamu, ktorá oslovuje skutočných záujemcov.
  • Platbu dostanete načas a bez dohadov – Google vám zaplatí priamo. Nemusíte teda príliš premýšľať, či platba príde, alebo sa ponáhľať, ako sa to zvyčajne stáva pri partnerských programoch. Pokiaľ sú kliknutia na reklamu úplne legitímne a neporušujete zásady programu, budete dostávať platby každý mesiac ako hodinky. Za 3 roky používania služby AdSense som mal presne 0 prípadov, keď sa platba oneskorila alebo som musel niečo riešiť.

Ako začať používať službu AdSense

Začiatok používania služby AdSense môže byť veľmi jednoduchý a v priebehu niekoľkých dní môžete na svojom blogu spustiť reklamy. Môže to však byť aj zdĺhavejší proces. Veľmi jednoduchý postup je:

  1. Zaregistrujtesa do služby AdSense – musíte mať účet v službe Google a nemať žiadne iné konto AdSense. Ak máte účet AdSense, musíte ho najprv zrušiť. Samozrejme, nesmiete byť vyradení z AdSense pre porušenie zásad programu.
  2. V rámci registračného procesu musíte poskytnúť osobné údaje, ako je vaše meno, adresa alebo telefónne číslo – adresa bude overená listom s kódom, ale reklamy môžete zobrazovať aj pred tým, ako kód príde poštou
  3. Pridáte stránky, na ktorých chcete zobrazovať reklamy
  4. Na stránky, na ktorých chcete, aby sa reklama zobrazovala, pridáte časť kódu (pre stránky WordPress existuje množstvo pluginov, ktoré to ľahko zvládnu)
  5. Čakáte, kým spoločnosť Google stránku schváli – zvyčajne trvá 1 až 2 dni, kým ju schváli/zamietne
  6. Ak je stránka zamietnutá, zvyčajne dostanete všeobecné informácie o tom, prečo sa tak stalo, a môžete sa pokúsiť stránku znova odoslať do služby AdSense po odstránení nedostatkov
  7. Po schválení sa začnú zobrazovať reklamy a vy môžete umiestňovať reklamné bloky a hrať sa s nastaveniami a formátmi reklám a/alebo zapnúť automatickú reklamu

Overenie adresy zaslaním kódu PIN

Pri registrácii chce spoločnosť Google overiť, či je zadaná adresa správna. Urobí to tak, že vám pošle list so 6-miestnym PIN kódom, ktorý musíte zadať do správcu AdSense. Ak kód nepríde do 3 až 4 týždňov, môžete oň požiadať znova. PIN kód by mal byť vždy rovnaký, takže ak napríklad organizujete 2. PIN, ale 1. príde medzitým, bude to fungovať.

Ak sa kód PIN nezobrazí trikrát, registráciu je možné dokončiť na tejto stránke Google. Nakoniec vás vyzve, aby ste si odfotili svoj preukaz totožnosti, na ktorom bude uvedená vaša adresa. Tento krok posunu je možné vykonať len vtedy, keď sa kód PIN naozaj nezobrazí trikrát.

Mne osobne napríklad PIN kód nikdy neprišiel. Musel som si však dať pozor, aby som registráciu dokončil do termínu, ktorý je, myslím, 4 mesiace od vytvorenia účtu. Overenie po naskenovaní preukazu totožnosti bolo potom v podstate okamžité.

Aj keď kód PIN ešte neprišiel, stále môžete normálne inzerovať, len nemôžete vyberať zisky. Po overení PIN kódu alebo naskenovaní dokladu totožnosti môžete peniaze vybrať.

Musíte spĺňať podmienky kvality

Pomerne dôležitým krokom, ktorý väčšina stránok nezvládne, je splnenie podmienok kvality vašej stránky vrátane množstva a originality obsahu. Pred schválením sa totiž niekto zo spoločnosti Google skutočne pozrie na vašu stránku a skontroluje, či je stránka v poriadku z hľadiska dizajnu, ale aj obsahu, či máte uvedené podmienky používania a kontakt a či stránka jednoducho vyzerá ako miesto, kde sa čitatelia skutočne niečo dozvedia.

Právne podmienky služby AdSense

Dôležité je aj to, aký obsah na svojej stránke ponúkate. Váš obsah by mal byť:

  • Pôvodný v tom zmysle, že ste ho napísali sami
  • Kvalitné, pravdivé a užitočné
  • Vhodné pre rodiny
  • V podporovanom jazyku (čo sa v podstate vzťahuje na všetky jazyky, ktoré sú aspoň trochu známe, samozrejme vrátane angličtiny)

Na stránke je klasicky zakázané ponúkať reklamy:

  • s obsahom, ktorý nie je váš vlastný (t. j. skopírovali ste odniekiaľ článok) – samozrejme, je v poriadku, ak ide o citáciu alebo kratší úryvok, ale hlavný obsah stránky musí byť pôvodný
  • čokoľvek, čo je klamlivé, nepravdivé, hanlivé, zavádzajúce atď.
  • s obsahom, ktorý je nezákonný alebo podporuje nezákonné správanie
  • obsah len pre dospelých – do tejto kolónky sa pravdepodobne zmestí veľa tém
  • roboticky/automatizovane vytvorený obsah, ktorý nie je ručne upravený tak, aby bol čitateľný
  • žiadny obsah – sem patria prázdne a nedokončené stránky, stránky s podmienkami používania, ale aj chyby 404

Je tiež všeobecne zakázaná:

  • Nabádanie na kliknutie na reklamu – buď tým, že vám poviete, že kliknutie bude užitočné, alebo dokonca výmenou za službu.
  • Umiestňovanie reklám tak, aby na ne čitatelia klikali omylom – reklamy by nemali byť umiestnené okolo obsahu, na ktorý sa často kliká. Pozor si dávajte najmä na veci, ako sú rozbaľovacie ponuky v záhlaví stránky.
  • Reklamy označte spôsobom, ktorý by sa mohol zameniť s bežným obsahom webu – napríklad ich umiestnite do tabuľky s označením ako ODPORÚČAME, čo by mohlo spôsobiť, že by vyzerali ako bežné odkazy na iný obsah webu, hoci ide len o reklamný blok.
  • Upozornite na reklamu neprirodzeným spôsobom – môžu to byť rôzne šípky, nadpisy, blikajúce prvky alebo dokonca tzv. lepkavá reklama, ktorá zostáva na rovnakom mieste, aj keď čitateľ posúva stránku nadol.
  • Viac reklamy ako obsahu na stránke – Tu je to asi jasné, stránka by mala mať jednoducho dostatok obsahu vo forme textu, obrázkov, videí a podobne. Stránky, ktoré sú v podstate len reklamou, porušujú zásady a nemali by ste na nich zobrazovať reklamy.
  • Čokoľvek, čo považujete za neprirodzené alebo manipulatívne umiestňovanie či označovanie reklám, je pravdepodobne zakázané a pokusom o obchádzanie spoločnosti Google by som sa zďaleka vyhol.

Vo všeobecnosti platí, že ak píšete o veciach, ktoré by sa nemali zobrazovať deťom, alebo sú akýmkoľvek spôsobom nezákonné či aspoň v šedej zóne, je dosť možné, že spoločnosť Google nebude chcieť na týchto stránkach zobrazovať reklamy, alebo stránku do programu AdSense priamo odmietne. Podmienky kvality obsahu nájdete priamo v podmienkach služby AdSense.

Podmienky a zásady služby AdSense je potrebné dodržiavať nielen pred schválením, ale neustále, takže to, že spoločnosť Google vašu stránku schváli, neznamená, že vás neskôr nemôže zakázať.

Nemusí to nevyhnutne znamenať, že na stránke nemôžete mať jednotlivé stránky, ktoré teoreticky porušujú zásady služby AdSense, ale mali by ste mať možnosť odstrániť z týchto stránok reklamné kódy. To je mimochodom užitočné, aj keď je vaša stránka úplne nevinná – Google občas vyhodnotí, že stránka je nevhodná napríklad kvôli jednému explicitnému slovu, a začne trochu reptať, že by ste mali upraviť obsah alebo odstrániť kódy. Ideálne je upraviť článok, ale ak to nie je možné, je dobré mať možnosť zbaviť sa kódov na jednotlivých stránkach.

Koľko obsahu potrebujem na stránke a ako stará by mala byť stránka?

Nenašiel som tu žiadne presné číslo, koľko článkov a obsahu je potrebné mať na stránke, aby bola stránka AdSense akceptovaná, a ani spoločnosť Google toto číslo nikde neuvádza. Podľa mojich skúseností sa pohybuje v rozmedzí od 20 do 30 článkov.

Dávajte si však pozor, ide o kvalitný obsah, nie len o poloprázdne stránky, na ktorých nič nie je. Článok by mal mať aspoň 1,5 až 2 normostrany textu a primerané doplňujúce informácie, ako sú obrázky, tabuľky atď.

Snahou by teda malo byť najmä vytváranie obsahu, ktorý čitatelia ocenia, a nie vytváranie hromady článkov len preto, aby ste sa dostali do AdSense.

Často sa tieždočítate, že stránka by mala byť pred schválením už nejaký čas v prevádzke a ako štandardný čas sa uvádzajú 3 mesiace. V podmienkach služby AdSense však nič také nie je. Pokiaľ píšete na blog a máte dostatok originálneho obsahu, nemal by byť problém s prijatím ani na novšej stránke. Otázkou je, akú návštevnosť má stránka v súčasnosti, takže sa možno oplatí počkať, ale ak ľudia na stránku chodia, nie je dôvod AdSense nevyskúšať.

Vo všeobecnosti platí, že ak máte blog už nejaký čas, píšete články a nezabŕdate do sivých vôd zákona, prijatie do AdSense by malo byť bezproblémové a rýchle. Na druhej strane, stránky s pochybným neoriginálnym obsahom, ktorý je pre ľudí úplne zbytočný, sa s väčšou pravdepodobnosťou do AdSense nedostanú.

Je možné okrem AdSense používať aj iné reklamné programy alebo partnerské spoločnosti?

Áno, nezáleží na tom, pokiaľ neporušujete žiadne iné podmienky, napríklad pomer reklamy k obsahu. Kombinácia viacerých reklamných programov je úplne v poriadku a niekedy je užitočné zobraziť nejaký reklamný formát, ktorý AdSense zakazuje (typicky lepiaca reklama).

Rovnako tak je úplne v poriadku používať okrem AdSense aj partnerské programy. Kombinácia partnerskej a zobrazovacej reklamy je úplne typickým spôsobom speňažovania webu. Pokiaľ je obsah kvalitný, nezáleží na tom, či stránku speňažujete iným spôsobom ako AdSense. Je skôr na vás, aby ste sa rozhodli, ktorá metóda je najlepšia a ktorá prinesie najväčší zisk. Niektoré stránky sú vhodné na zobrazovanie reklamy, zatiaľ čo iné profitujú výlučne z partnerských stránok. Väčšina z nich potom môže mať prospech z oboch.

Celkový dojem z AdSense

Osobne sa mi zobrazovanie reklamy ako spôsob monetizácie veľmi páči a skvelé je, že o nej môžem písať v podstate čokoľvek a že aj informatívne články, ktoré nič nepredávajú, môžu vďaka AdSense zarábať peniaze takpovediac na autopilota.

Existujú lepšie programy ako AdSense? Pravdepodobne áno a určite pre rôzne veľmi špecializované niky. Niektoré programy tiež podporujú rôzne lepšie vzdelávanie a umiestňovanie reklám, niektoré ponúkajú lepšiu konkurenciu pre inzerentov atď. Budú mať niektorí lepší výkon? Iste, ale AdSense je stále skvelým odrazovým mostíkom a štandardom, s ktorým rozhodne odporúčam začať.

Osobne som vyskúšal aj iné programy, ale nakoniec sa mi AdSense vždy osvedčilo najlepšie, napriek všetkým lákadlám a v podstate veľmi zaujímavej technológii konkurencie.

Pravdepodobne budem aj naďalej skúšať a testovať iné programy, ale pre mňa je (zatiaľ) víťazom AdSense, ktoré funguje veľmi dobre, dostávam peniaze včas a nepríjemnosti spojené s vypĺňaním súhrnnej správy sú niečo, čo by ste museli riešiť aj tak v iných ako domácich reklamných sieťach a programoch.

Podobné články

Back to top button