📝Obsah
Čo je affiliate marketing
Affiliate marketing je proces, v ktorom partner získava províziu za propagáciu produktov niekoho iného. Partner píše o niečom, čo sa mu páči, čo sa mu páči, a tak tento produkt ponúka ostatným. Ak si ľudia na základe týchto odporúčaní produkt kúpia, partner získa províziu z predaja. Môže to byť prvý predaj, ale často sa vyskytnú aj ďalšie predaje (takže zákazník nám môže poskytnúť províziu niekoľkokrát, než z nášho partnerského systému vypadne). Predaj sa sleduje prostredníctvom partnerských odkazov z jednej webovej stránky na druhú.
V praxi to funguje napríklad takto: e-shop predáva napríklad rybárske potreby. Máte webovú stránku len o rybolove a občas napíšete recenziu na rybársky prút alebo čokoľvek, čo sami pri rybolove používate. Sami síce nepredávate, ale prečo nezískať províziu, ak si niekto na základe vašej recenzie niečo kúpi v partnerskom e-shope?
Našou úlohou je teda nájsť e-shop, ktorý ponúka partnerskú spoluprácu, do ktorej sa prihlásime. Získavame špeciálne odkazy, vďaka ktorým e-shop vie, že ľudia naozaj prišli od nás, a potom tieto odkazy používame na propagáciu celého e-shopu alebo aj len jednotlivých produktov. Ak sa predaj skutočne uskutoční, zvyčajne dostaneme províziu vo výške niekoľkých percent, ale v závislosti od odvetvia to môže byť oveľa viac.
Ako funguje affiliate marketing?
Základné informácie o tom, ako všetko funguje, už poznáme. Ale prečo to všetko funguje a prečo sú affiliates obľúbené u predajcov aj partnerov (t. j. tých, ktorí produkt propagujú)? Nie nadarmo sa affiliate v podstate vždy spomína ako jeden z hlavných zdrojov príjmov pre blogerov spolu so zobrazovaním reklám. Aj keď ste dospeli k záveru, že affiliate nemusí byť vhodný pre váš typ blogu, je dobré aspoň vedieť, čo to je, a mať vždy otvorené oči, aby ste zistili, či by sa affiliate nedal použiť na zvýšenie zisku.
Výhody pre predajcov
Ďalší marketingový kanál
Hoci je masívna reklama v rádiu, televízii alebo zobrazovanie reklamy na internete stále veľmi rozšíreným a obľúbeným spôsobom propagácie takmer čohokoľvek, má aj svoje limity. Vďaka affiliate marketingu môže takmer každý propagovať, recenzovať alebo všeobecne odporúčať svoje produkty prostredníctvom iných foriem propagácie, čím sa otvára ďalší marketingový kanál. Blogeri, ktorí si vybudovali meno vďaka tomu, že sa v danej oblasti vyznajú, môžu veľmi účinne prilákať zákazníkov, ktorí si už chcú niečo kúpiť.
Prostredníctvom affiliate marketingu môže predajca osloviť úplne nových potenciálnych zákazníkov, ktorých iné typy marketingu úplne vynechali. Ja osobne napríklad nepozerám televíziu, rádio počúvam len v aute, ktorým jazdím len zriedka, a na reklamu na internete som naposledy klikol asi pred rokom, a to náhodou. Som teda typ človeka, ktorý najčastejšie získava nové produkty a odporúčania prostredníctvom informatívnych článkov na internete, ktoré sú ideálne na propagáciu prostredníctvom affiliates.
Platba len pri predaji
Obrovskou výhodou affiliate marketingu pre predajcov je, že províziu vyplácajú až vtedy, keď si nový zákazník niečo skutočne kúpi. Neúspešná televízna alebo bannerová reklamná kampaň sa môže veľmi predražiť, ak ľudia jednoducho neprídu a nič nekúpia. Pri partnerstve s partnermi nehrozí takmer žiadne riziko straty peňazí, pretože ak si nikto, kto príde cez odkaz partnera, nič nekúpi, predajca ani nič nevyplatí (aspoň vo väčšine prípadov, pozri ďalej v článku).
Výhody pre partnerov
Teoreticky neobmedzený príjem
Samozrejme, je to mierne prehnané, ale vďaka affiliate sa dá naozaj pekne zarobiť a mnohé stránky sú úplne založené na affiliate propagácii a zarábaní provízií. Najmä v prípade vysoko predávaných alebo používaných produktov sa môžu zárobky veľmi pekne vyšplhať a stať sa základom našich ziskov z webu bez toho, aby sme sami niečo predávali.
Pasívny príjem
Slovo „pasívny“ síce nie je stopercentné, ale nie je až tak ďaleko od pravdy. Vždy sa budeme musieť starať o blog a pracovať na propagácii alebo kampaniach, na druhej strane príležitosti pre affil môžu vzniknúť aj celkom prirodzene bez akejkoľvek aktívnej snahy.
Často sa stáva, že na blogu už niečo chválime, odkazujeme na predajcu, ale nič z toho nie je, hoci ľudia na tieto odkazy klikajú. Presne tieto odkazy chceme využiť v náš prospech. To nepôjde priamo do veľkých peňazí? Na tom nezáleží. Aj tých pár desiatok či stoviek korún mesačne navyše, ktoré dostaneme bez práce navyše, sa počíta.
Jednoduchý začiatok propagácie
Zatiaľ čo predaj čohokoľvek si vyžaduje pomerne veľa príprav a investícií, či už ide o logistiku, nákup, výrobu alebo dokonca zákaznícku podporu, platby, balenie, prepravu a všetko ostatné, čo je spojené s predajom, pobočky sa nemusia zaoberať ničím z toho.
Začať propagovať čokoľvek v rámci blogu je veľmi rýchle a jednoduché. Nemusíme sa zaoberať ničím podobným ako tieto e-shopy a všetky problémy s doručením výrobku zákazníkovi nie sú na našej strane. Ušetríme si veľa starostí a investícií. V najhoršom prípade jednoducho nezarobíme žiadne peniaze a určite si vieme predstaviť aj oveľa horšie scenáre.
Sme hodnotení za výkon
Affiliate marketing sa niekedy nazýva aj výkonnostný marketing. Je to dvojsečná zbraň, ale pre mňa je to výhoda. Zatiaľ čo niekto v zamestnaní je platený za to, koľko času strávi prácou, my sme platení za to, aká účinná je naša propagácia. Našou motiváciou je teda v prvom rade robiť prácu naozaj dobre a pracovať na našom blogu, čo sa priamo premieta do výšky našich príjmov (nielen partnerských).
Motivácia robiť veci dobre je naozaj veľmi silná čarodejnica. Neznamená to, že by sme nemali robiť nič iné, ale naopak, môžeme mať vidinu veľmi pohodlného pasívneho príjmu, ktorý si zaslúžime, ak jednoducho urobíme z nášho blogu to najlepšie na webe.
Sila SEO
Pri písaní blogov je návštevnosť z vyhľadávačov zvyčajne veľmi dôležitá. Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) sa tak stáva naším každodenným chlebom. Nie je to úplne jednoduchá práca a pokryť všetky témy spojené s vytvorením úspešnej webovej stránky/blogu je nekonečná práca a veľa štúdia. A to je dobre!
Navždy (dúfajme) pominuli časy, keď vyhrával ten, kto nejakým spôsobom zneužíval vyhľadávacie algoritmy. Dnes vyhráva technicky kvalitná webová stránka a ešte dôležitejší je špičkový obsah, ktorý je pre čitateľa užitočný. Vyhľadávače dnes oceňujú kvalitu, takže aj na vašom blogu by malo byť vidieť, že ste si dali naozaj záležať.
Aj tu platí, že ak sa vám podarí podbiť kľúčové slová, ktoré sú zamerané na ľudí, ktorí si už naozaj chcú kúpiť produkt, môžu tieto stránky, ktoré sa umiestnia vysoko vo vyhľadávaní, zarobiť naozaj pekné peniaze, čo by ste napríklad zobrazovaním všeobecných reklám nedokázali.
Sila e-mailových kampaní a sociálnych médií
Zbieranie odkazov od čitateľov a následné pravidelné zasielanie newsletterov s odkazmi na vaše nové články je stará, ale veľmi osvedčená metóda propagácie. Pomocou týchto kampaní môžete osloviť aj články, ktoré možno z hľadiska SEO nefungujú tak dobre, ale čitatelia si ich vďaka odkazu v e-maile môžu prečítať a vy ich môžete niečím zaujať.
Platí tu pravidlo, že váš blog by mal mať úzke zameranie (niche), aby ste neposielali newslettre akoby náhodne, ale aby v nich vaši čitatelia našli zaujímavé veci, ku ktorým sa prihlásia.
Je tiež skvelé propagovať ho na sociálnych sieťach. Partnerské odkazy môžete umiestniť na stránky Facebooku, Instagramu, YouTube, Pinterestu alebo v podstate kdekoľvek, kde to podmienky predajcu a sociálnej siete umožňujú.
Aj nízka návštevnosť môže znamenať vysoké zisky
Affiliate marketing je vo všeobecnosti lepší pri vysokej návštevnosti, ale na to, aby ste boli úspešní, nepotrebujete nevyhnutne tisíce alebo desaťtisíce ľudí denne, ktorí prichádzajú na vaše webové stránky. Aj relatívne nízke čísla môžu generovať vysoké zisky, ak dokážeme čitateľov konvertovať na predaj, zacieliť predaj na kľúčové slová a mať aj vyššiu províziu z predaja.
Affil odkazy vyzerajú tak, ako chceme
Vzhľad zobrazovanej reklamy si často nemôžeme vybrať, zatiaľ čo s affiliate odkazmi si môžeme často pohrať oveľa lepšie. Môžeme ich umiestniť do tlačidiel, ako obrázok na kliknutie alebo môžu byť jednoducho bežným odkazom v texte. Vďaka tomu odkazy vyzerajú oveľa lepšie a menej rušivo ako tradičné reklamy. Aspoň ak to chceme.
Ako začať s affiliate marketingom
Začať je relatívne jednoduché a ide len o to, nájsť tých predajcov, ktorí reálne ponúkajú nejakú formu partnerskej spolupráce. Ak takáto spolupráca existuje, zvyčajne nájdete odkaz na podmienky na konci stránok predajcov, zvyčajne pod pojmami ako „Affiliate“, „Affiliate Program“, „Earn“ atď. Ak nič také nenájdete, môžete skúsiť vygoogliť niečo ako „COMPANY affiliate“.
Ak nájdete partnerský program, stačí naň kliknúť, prečítať si podmienky (čo môžete a čo nemôžete robiť, aká je výška provízie atď.) a zaregistrovať sa. Niekedy je schválenie automatické, častejšie však musíte chvíľu počkať, kým bude vaša stránka schválená. Po prijatí vašej stránky vám bude poskytnutý špeciálny sledovací odkaz alebo nástroje na propagáciu rôznych stránok v danom e-shope. Často si môžete stiahnuť aj hotové bannery a informácie o daných produktoch.
Jedným z najväčších predajcov, ktorí ponúkajú affiliate program, je jednoznačne Alza.sk, cez ktorú môžete propagovať v podstate všetko, pretože má naozaj obrovský sortiment toho, čo si na Alze môžete kúpiť. Najväčším medzinárodným magnátom je spoločnosť Amazon.
Existujú aj celé partnerské siete, ktoré zhromažďujú a starajú sa o celú správu partnerských programov desiatok alebo dokonca stoviek predajcov. Zaregistrujete sa do tejto siete a vyberiete si predajcov, ktorých chcete propagovať. Môžem menovať eHub (najlepšie pre české firmy) alebo CJ.com (medzinárodná affiliate sieť).
Za čo partner dostane zaplatené
Pozrime sa na to, s akými partnerstvami sa zvyčajne stretávame a za čo dostávame zaplatené. Vždy sa pozrite na to, aké sú podmienky programu a či je pre vás výhodnejší jeden alebo druhý.
Platba za predaj
Najklasickejšia forma spolupráce (povedal by som, že zvyčajne aj najvýnosnejšia, ak sa zameriame na výkon). Partner „vedie“ zákazníkov cez odkazy a provízia sa vypláca až po uskutočnení predaja. Percento provízie zvyčajne závisí od predaného produktu, niekedy sa percentá môžu líšiť od položky k položke.
Platba za vedenie
Trochu zložitejšia forma, ktorá sa nevidí tak často. Predajca platí, keď používateľ vykoná požadovanú akciu, ktorá nemusí byť nevyhnutne predajom. Zvyčajne zanechajú platný kontakt, vyplnia dotazník, prihlásia sa na skúšobnú verziu alebo niečo podobné. Provízie za vedenie sú zvyčajne fixné, takže to nie je percento z predaja, ale jednoducho vopred stanovená suma.
Platba za kliknutie
Ak používateľ klikne na odkaz, vyplatí sa mu provízia. Môže sa hodiť, keď je konverzný pomer, t. j. pomer medzi návštevou a skutočným predajom, veľmi nízky, ale zároveň sa nevypláca veľa peňazí za kliknutie, zvyčajne maximálne niekoľko korún.
Affiliate má aj svoje veľké úskalia
Mohlo by sa zdať, že propagácia prostredníctvom affiliate odkazov je dokonalá, ale tento typ spolupráce má aj svoje pomerne veľké úskalia, ktoré je dobré mať na pamäti a brať do úvahy.
Nemáme žiadnu kontrolu nad percentom provízie alebo dĺžkou účasti zákazníka v našom programe
Môžeme spustiť kampaň, očakávať návštevnosť X a zisk Y, ale predajca v podmienkach zníži percento provízie. Podobne môžeme propagovať a očakávať, že potenciálni zákazníci budú v našej pobočke navždy a budeme od nich dostávať opakovanú províziu, ale predajca toto pravidlo zmení a skráti čas alebo pobočku úplne zruší. To sa jednoducho stáva a my s tým nemôžeme veľa urobiť.
Zažil som veľmi výrazné zmeny podmienok partnerských programov doslova zo dňa na deň (a to naozaj mimoriadne svinským spôsobom), ale aj okamžité ukončenie celého partnerského programu. Takže všetky odkazy, propagačné akcie, kampane a čokoľvek iné sú z hľadiska našich ziskov zrazu úplne zbytočné.
Záleží na kvalite webovej stránky predajcu
Prilákať návštevnosť na naše webové stránky je ťažké, potom je ešte ťažšie použiť odkaz na prechod čitateľa k predajcovi. V okamihu, keď potenciálny zákazník prejde na stránku predajcu, však nad ním úplne strácame kontrolu a musíme sa spoliehať na to, že predajca má všetko technicky v poriadku a na ceste k nákupu ho nečakajú žiadne zložité prekážky. Ak tak urobia, ani náš najlepší obsah im jednoducho nepomôže a my nikdy nedostaneme províziu.
Samozrejme, môžeme všetko vopred otestovať a upozorniť na prípadné chyby (koniec koncov, toto má byť partnerský program, takže náš úspech spočíva aj na pleciach predajcu, takže chceme pomôcť, kde sa dá), ale aj tak je to nepríjemné a opravy alebo zmeny k lepšiemu často trvajú v lepšom prípade dlho a v horšom nikdy.
Niektoré provízie sa jednoducho stratia
Niekedy sa nám kvôli technickým chybám nepodarí správne zaregistrovať zákazníka do partnerského programu, inokedy človek nakúpi cez nás, ale na webovú stránku predajcu sa dostal zadaním adresy do adresného riadku. Existuje mnoho dôvodov, prečo sa do nášho zoznamu partnerov nedostane ani zákazník, od ktorého by sme mali dostať províziu. V lepšom prípade ide naozaj o technickú chybu, ale aj my ako partneri musíme veriť predajcom, že skutočne uznajú predaj a provízie.
Niekedy máme k dispozícii podrobné štatistiky o kliknutiach, predaji, províziách a podobne, ale niekedy nič také nie je k dispozícii, takže sa musíme spoliehať na to, že provízia sa nezníži, alebo aspoň nie o veľa. Nechcem byť v tomto smere cynik, ale na druhej strane nemám ani utopickú predstavu o tom, že predajcovia priznávajú 100 % predaja, a teda aj provízií partnerom.
Dôležité je vybrať si tých predajcov, ktorí sú skutočne dôveryhodní a vybudovali si dobré meno, takže nebudú mať ani najmenšiu motiváciu toto meno kaziť okrádaním partnerov.
Komplexnejší linkbuilding
Stránky, ktoré sa zameriavajú len na partnerské stránky, zvyčajne nemajú toľko obsahu, na ktorý by ľudia prirodzene chceli odkazovať. Recenzie a propagačné materiály jednoducho nie sú príliš vhodné na budovanie odkazov. Musíte na to myslieť a okrem propagácie písať aj články, ktoré sú naozaj užitočné/vtipné/skvelo napísané.
Affiliate stránky sa musia aktívne starať o budovanie odkazov, čo je práca a investícia navyše.
Nudná tvorba obsahu
Ak si blog spravujete sami, pravdepodobne sa nevyhnete tomu, že väčšinu obsahu bude tvoriť nejaká forma priamej propagácie. Písať to každý deň je nudné a ja osobne radšej vymyslím tému (napríklad článok o tom, čo je affiliate marketing), o ktorej potom napíšem, aj keď práve nie je príležitosť umiestniť nejaké affiliate odkazy.
Stránky zamerané na affiliate sú zvyčajne len propagačné a ich majitelia sa často nestarajú o kvalitný obsah a nevenujú mu veľkú pozornosť. Z hľadiska kvality článkov teda tieto stránky veľmi trpia. Nemusí to byť pravidlo, ale musíte mať na pamäti, že písanie len a len propagačných článkov nie je dobrá cesta a musíte to vyvážiť veľmi kvalitným a informatívnym obsahom.
Menej príležitostí na písanie obsahu
Affiliate je najvýhodnejší vo chvíli, keď ľudia prichádzajú a už sa zaujímajú o nákup, len si možno chcú prečítať nedávnu recenziu alebo názor niekoho z odvetvia. Kľúčové slová, na ktoré títo ľudia narazia, sú však zriedkavejšie a oveľa konkurenčnejšie.
Sezónnosť
Rôzne ročné obdobia prinášajú poklesy a nárasty návštevnosti. Zatiaľ čo monetizácia prostredníctvom zobrazovaných reklám predstavuje najmä pokles návštevnosti, affil je aj o nákupoch produktov, ktoré často oveľa viac podliehajú ročným obdobiam.
Môžete písať o niečom, čo až tak nepodlieha sezónnosti (napríklad technický blog nebude mať až takú sezónnosť), ale skôr budete mať naozaj dobré, ale aj zlé sezóny. A nemôžete s tým veľa urobiť, pretože tak funguje sezónnosť.
Ako sa stať úspešným partnerom
Vybudujte si vzťah s čitateľmi
Váš blog sa zvyčajne venuje veľmi úzkej téme, najmä ak píšete pre stránku úplne sami. Nemôžete písať o všetkom, a ak niekto navštívi vašu stránku, mal by vedieť, čo pravdepodobne nájde a na akú tému sa zameriavate. Zvyčajne to teda bude téma, ktorá vás baví, o ktorej viete a v ktorej poznáte svoje publikum. To vám umožní vybudovať si dôverný vzťah a písať pre publikum, pre ktoré píšete.
Práve členstvo v komunite vám pomôže písať pútavé články, v ktorých sa čitatelia budú môcť spoľahnúť aj na to, že o danej téme píšete odborne. Zvýšia sa konverzie, zarobíte peniaze a zákazníci budú radi, že ste im odporučili niečo, čo skutočne použili. Je to oveľa lepšie, ako sa zamerať na nič a propagovať obrovské množstvo produktov bez toho, aby bolo jasné, že vy sami ste odborník.
Začnite skúmať produkty a služby.
Zamerajte sa na recenzovanie produktov a služieb, ktoré spadajú do vašej špecializácie. Potom na základe vzťahu, ktorý ste si vybudovali s publikom, a svojho postavenia odborníka povedzte čitateľom, prečo by bolo pre nich výhodné kúpiť si produkt alebo službu, ktorú propagujete.
Takmer čokoľvek sa dá preskúmať, pretože existuje partnerský program v podstate pre čokoľvek. Môže ísť o fyzické produkty, softvér alebo dokonca hotely (napríklad ak máte cestovateľský blog). Váš obsah však musí byť kvalitný a na vybudovanie dôvery je potrebné, aby vaše recenzie zodpovedali skutočnosti. Chváliť všetko do nebies len preto, aby ste dosiahli predaj, môže chvíľu fungovať, ale čitatelia sa k vám naozaj nebudú radi vracať.
Starostlivo vyberajte, čo propagujete a na čo odkazujete
Bez ohľadu na to, aké dobré sú vaše spisovateľské alebo všeobecné marketingové zručnosti, na zlom produkte zarobíte menej peňazí ako na hodnotnom. Predtým, ako začnete niečo propagovať, venujte trochu času tomu, aby ste sa uistili, že ide o niečo kvalitné, po čom je dopyt. Podobne sa uistite, že predajca je dôveryhodný a cesta k nákupu je pre zákazníkov bezproblémová.
Sledujte aktuálne trendy
V odvetví affiliate marketingu je veľká konkurencia. Často nejde o písanie článkov zameraných na kľúčové slová, o ktorých už roky píše stovka konkurentov, ale skôr o zachytenie trendov, o ktorých zatiaľ nikto nepíše.
Máte technologický blog a očakávate, že sa nový telefón začne predávať o rok? Prečo nevytvoriť a neaktualizovať pravidelný článok naozaj s dostatočným predstihom. Každú novú funkciu môžete pridať do článku a prípadne pridať na stránku recenziu. To vám môže pomôcť ľahšie sa umiestniť vo vyhľadávaní a poskytnúť vám veľkú konkurenčnú výhodu.
Partnerská alebo zobrazovacia reklama?
Blogy v podstate vždy zarábajú peniaze prostredníctvom určitej kombinácie partnerstiev a zobrazovania reklamy. Takže použitie oboch spôsobov, ak to má zmysel, je najlepší spôsob, ako začať zarábať na stránke. Ale čo keby som si mal vybrať?
Myslím, že budem v drvivej menšine, ale osobne uprednostňujem zobrazovanie reklamy. Affiliate prináša veľa skvelých možností, ale pre mňa osobne je dôležité aj písanie obsahu. Roky som písal články zamerané na stránky, ktoré mali 100 % zisk z affiliate programov, takže to nie je tak, že s tým nemám skúsenosti. Ale po vyhodnotení všetkého mi vyhovuje viac hľadanie tém zo všetkých rôznych smerov a odvetví, než zameriavanie sa takmer len na kľúčové slová z oblasti predaja. Aj keď používam partnerské spoločnosti, keď je to vhodné, veľmi zriedka napíšem článok len z dôvodu zarábania peňazí prostredníctvom partnerského programu.
Samozrejme to neznamená, že by som affiliate nevyužil, ale zvyčajne skôr tam, kde je príležitosť. Radšej píšem o čomkoľvek, čo chcem, a ak ľudia prídu na tento článok, reklama zarába peniaze takpovediac na autopilota. Možno to nie je veľa pre každého človeka, ale je to tak a mám oveľa lepší a väčší rozsah tém, o ktorých môžem písať, čo mi vyhovuje viac.
Ale ako hovorím, mám podozrenie, že budem jedným z mála, ktorí by radšej blogovali z reklám ako z partnerských stránok. Obe možnosti sú však veľmi pekným spôsobom zarábania a takmer vždy nakoniec použijete kombináciu oboch, len potom záleží na téme blogu, čoho bude viac.