Aký je rozdiel medzi vrtuľníkom a helikoptérou?
Určite sa už každý z nás pýtal, aký je rozdiel medzi vrtuľníkom a helikoptérou. Na túto tému dokonca existuje vtip, ktorého pointa je, že vrtuľník je muž. Prvou reakciou na tento vtip môže byť poklepanie si na čelo, ale faktom je, že nie je ďaleko od pravdy.
Medzi helikoptérou a vrtuľníkom totiž nie je žiadny rozdiel, okrem toho, že jedno je mužského a druhé ženského rodu a jedno je vlastné slovenské pomenovanie a druhé je označenie pôvodne odvodené z gréčtiny.
📝Obsah
Čo je to vrtuľník?
Vrtuľník – alebo helikoptéra – je typ lietadla, ktorého rotorový pohon mu umožňuje vzlietnuť kolmo nahor, letieť dopredu, dozadu, do strán a vznášať sa na mieste. Vďaka svojim letovým schopnostiam sa preto často používajú v ťažko dostupných terénoch, napríklad horskou záchrannou službou, a sú nimi vybavené aj niektoré mestské nemocnice.
Ako funguje vrtuľník?
Predný rotor vrtuľníka, ktorý sa zvyčajne skladá zo štyroch horizontálne rotujúcich nosných plôch, vytvára aerodynamický vztlak potrebný na vytvorenie ťahu. Tento ťah je potrebný na udržanie horizontálneho letu vrtuľníka. Stúpanie pozdĺž vodorovnej osi je ovplyvnené zmenou uhla ložiskových plôch rotora.
Okrem hlavného rotora má vrtuľník aj pomocný rotor umiestnený na chvoste, ktorý sa používa na otáčanie okolo zvislej osi. Tento sekundárny rotor sa zvyčajne nahrádza dúchadlom s vodiacim krúžkom, niektorí výrobcovia používajú metódy NOTAR (No Tail Rotor). Krútiaci moment sa tak vyrovnáva pomocou vertikálnych plôch, ktoré regulujú prúdenie vzduchu. Ďalšou možnosťou je použitie druhého horizontálneho rotora.
Asi nie je potrebné ďalej rozvádzať, že vrtuľník je neuveriteľne sofistikované zariadenie, ktorého existenciu možno pomaly označiť za zázrak vedy a ľudského poznania.
História vrtuľníka
Prvé existencie predmetov schopných vertikálneho letu pochádzajú približne zo 4. storočia pred naším letopočtom z Číny, kde sa deti hrali s bambusovými lietajúcimi predmetmi. Najznámejšie kresby predmetov poháňaných rotorom sú však známe z diela Leonarda da Vinciho z 15. storočia. Od 18. storočia sa mnoho vynálezcov pokúšalo tieto návrhy realizovať. Patrí k nim Slovák Ján Bahýl, Rus Michail Lomonosov, ale prvý model poháňaný parou predstavil Francúz Gustave de Ponton d’Amécourt, ktorý dal vrtuľníku aj meno.
Prvým skutočným záznamom o lete vrtuľníka je štart vynálezu Francúza Paula Cornua z roku 1907. Jeho prototyp sa 13. novembra vzniesol do výšky 1,5 metra, ale z dlhodobého hľadiska sa ukázal ako nespoľahlivý.
Vývoj vrtuľníkov zaznamenal najväčší pokrok od začiatku prvej svetovej vojny a najmä v medzivojnovom období. Prvý plne riadený vrtuľník bol vynálezom ukrajinského konštruktéra Igora Sikorského, ktorý ho zostrojil v roku 1939 v USA. Ako prvý použil okrem hlavného rotora aj vyrovnávací rotor, ktorý bol poháňaný druhým hriadeľom cez hlavný motor.
Dnešné vrtuľníky sa od tých historických líšia najmä pohonom, ktorý predstavujú turbovrtuľové a turbínové motory. Ich výhodou je spoľahlivosť a výkon.
Rozdiel medzi vrtuľníkom a helikoptérou
Helikoptéra je pôvodný názov pre vrtuľník, slovo prevzaté z cudzích jazykov a bežne používané na celom svete. Názov helikoptéra pochádza z gréčtiny. Skladá sa zo slov „helix“, čo znamená špirála alebo skrutka, a „pteron“, čo znamená krídlo.
A čo iné vznášadlá? Dron, kvadrokoptéra a aký je medzi nimi rozdiel?
Pridaním ďalších rotorov je možné zvýšiť nosnosť stroja. Dvojplošník má druhý horizontálny motor, ktoré sú usporiadané buď tandemovo (za sebou), alebo priečne (naprieč). Tieto rotory sa otáčajú v opačných smeroch, aby sa eliminoval reakčný moment hlavného rotora.
Kvadrokoptéra alebo kvadrotor je typ vrtuľníka, ktorý je vybavený štyrmi rotormi. Prvé funkčné prototypy boli postavené už v roku 1907 a patrili k predchodcom jednorotorových vrtuľníkov. Dnes sa bežne používajú v zmenšenej bezpilotnej forme známej ako dron. Vďaka vynikajúcim manévrovacím schopnostiam ich používajú hasiči, polícia a armáda.