Technika

Rozdiel medzi naftou a benzínom a (ne)výhody oboch palív

Pokiaľ ide o samotné ovládanie vozidla, ak nie ste skutočný znalec, nie je veľký rozdiel, či natankujete benzín alebo naftu. V skutočnosti potrebujete vedieť len to, kedy je čas natankovať na čerpacej stanici.

Aký je teda rozdiel medzi naftou a benzínom? A aké oktánové číslo nájdete v rôznych druhoch benzínu, napríklad Natural 95 alebo 98? Aké sú výhody a nevýhody oboch typov motorov a čo sa stane a čo by ste mali urobiť, ak do iného typu motora omylom nalejete nesprávny typ paliva?

Ako vznetové a benzínové motory vyrábajú energiu

Začnime trochu zoširoka a zopakujme si princípy fungovania zážihových a vznetových motorov. Áno, pre ovládanie auta to nie je až také dôležité, ale ak vás zaujíma rozdiel medzi naftou a benzínom, je dobré mať približnú predstavu o tom, ako motory fungujú a ako využívajú palivo.

Naftové aj benzínové motory využívajú pri používaní paliva rovnaký základný princíp.

Voboch prípadoch ide o spaľovacie motory, ktoré sú skonštruované tak, aby premieňali chemickú energiu paliva na mechanickú energiu, ktorá núti piesty pohybovať sa vo valcoch nahor a nadol. Piesty pripojené ku kľukovému hriadeľu premieňajú pohyb piestov na silu, ktorá poháňa vozidlo.

Aby sa piesty pohli, musíme premeniť energiu z paliva na pohybovú energiu. Urobíme to celkom jednoducho, stlačíme palivo cez piest a potom vytvoríme riadený výbuch, ktorý rozpohybuje piest, a potom využijeme jeho pohybovú energiu na pohyb vozidla.

Práve v tom spočíva rozdiel medzi benzínovým a spaľovacím motorom.

Zážihové motory využívajú zmes paliva a vzduchu, ktorá sa stláča piestami a zapaľuje iskrou vytvorenou zapaľovacími sviečkami. Zážihový motor je benzínový motor.

V dieselových motoroch sa vzduch stláča pred priamym vstrekovaním paliva do spaľovacej komory. Vznetový motor nepotrebuje na zapálenie paliva zapaľovacie sviečky a generovanie iskier, ale palivo sa zapaľuje (vznieti) samotným tlakom. Dieselové motory potrebujú naftu.

Dieselové palivo v porovnaní s benzínom

Benzín aj nafta sú palivá, ktoré začínajú ako vyťažená ropa, ktorá sa rafinuje na rôzne druhy palív. Cena nafty môže byť často nižšia jednoducho preto, že proces rafinácie je jednoduchší, hoci ceny nafty v posledných rokoch neustále stúpajú v dôsledku emisných predpisov.

Naftaje hustejšia, má mastnejšiu štruktúru a v porovnaní s benzínom sa dlhšie odparuje. Nafta preto vydrží v nádrži alebo kanistri o niečo dlhšie ako benzín. Nafta má tiež vyšší bod varu ako voda.

Moderné dieselové motory tiež nepotrebujú toľko paliva. Takže aj keď je nafta rovnako drahá, zvyčajne sa oplatí, pretože na plnú nádrž najazdíme viac kilometrov. Dieselové motory sú až o 30 % úspornejšie ako ich benzínové náprotivky. Dieselové motory sú tiež výkonnejšie, poskytujú lepšie zrýchlenie a sú šetrnejšie k životnému prostrediu

Dieselové motory sú účinnejšie, a preto v porovnaní s benzínovými motormi vypúšťajú menej oxidu uhličitého. Okrem toho sú mnohé novšie dieselové motory vybavené filtrami pevných častíc, ktoré zabraňujú úniku sadzí z výfukových plynov.

Rozdiel medzi dieselovými a benzínovými motormi
Foto: Freepik

Ako rozlíšiť benzínové a naftové vozidlo

V minulosti ste benzínové alebo naftové auto rozoznali jednoducho podľa zvuku. Dieselové motory automobilov vydávajú v porovnaní s hladším zvukom benzínových motorov dunenie podobné zvuku traktorov. Vďaka pokroku v počítačových systémoch sú však moderné dieselové vozidlá oveľa tichšie

Tu sú tri spôsoby, ako zistiť, či vozidlo používa benzínový alebo naftový motor.

Pozrite sa pod kapotu

Pozrite sa na motor a zistite, či sú v ňom zapaľovacie sviečky, teleso škrtiacej klapky alebo snímač hmotnostného prietoku vzduchu. Dieselové motory nemajú zapaľovacie sviečky a niektoré staršie modely môžu fungovať bez škrtiacej klapky alebo snímača hmotnostného prietoku vzduchu.

Skontrolujte uzáver palivovej nádrže

Malé dvierka, ktoré umožňujú prístup k palivovej nádrži, by mali byť označené nápisom „Len bezolovnatý benzín“ alebo „Len nafta“, aby bolo jasné, aký typ paliva vozidlo používa.

Môžete tiež skontrolovať veľkosť hrdla palivovej nádrže. Plniace hrdlo benzínového vozidla je užšie v porovnaní s hrubším a širším otvorom dýzy naftového čerpadla. Ak musíte trysku do plniaceho hrdla zasúvať silou, pravdepodobne používate nesprávne palivo.

Názov vozidla

Vozidlo s palivovou nádržou. Automobily vyrobené s dieselovým motorom majú pravdepodobne v názve niečo, čo označuje, že ide o dieselový motor. Model vozidla má často na konci písmeno „D“. Napríklad BMW 540d znamená, že ide o dieselový motor. Nákladné vozidlá majú zvyčajne na viacerých miestach na vozidle zobrazený naftový motor.

Čo je oktánové číslo
Foto: Freepik

Čo znamená oktánové číslo v názve paliva?

Teraz, keď už približne vieme, ako sa líšia naftové a benzínové motory, môžeme sa pozrieť na to, čo je vlastne oktánové číslo. Oktánové číslo, napríklad v názve palív Natural 95 a Natural 98, nemusí nevyhnutne znamenať vyšší výkon paliva.

Oktánové číslo môžeme jednoducho chápať ako odolnosť paliva voči samovznieteniu vplyvom tlaku. V prípade dieselových motorov, ktoré na svoju činnosť potrebujú zážih, sa oktánové číslo vôbec neuvádza (v praxi by to bolo približne 20).

Na druhej strane, vbenzínových motoroch je vznietenie paliva nežiaduce a nazýva sa klepanie. Ak palivo exploduje inokedy, ako potrebujeme, motor nefunguje správne, je hlučný, neefektívny a poškodzuje sa. Preto je benzín odolný voči samovznieteniu tlakom piestu, takže nedochádza k samovznieteniu, ale k výbuchu dochádza až vtedy, keď sa palivo zapáli iskrou zo zapaľovacej sviečky.

Oktánové číslo potom udáva odpor v praxi ako pomer medzi dvoma oktánmi (preto oktánové číslo) izooktánu (ktorý má čisté oktánové číslo 100) a heptánu (ktorý má oktánové číslo 0).

Napríklad Natural 95 je preto rovnako odolný voči samovznieteniu ako zmes pozostávajúca z 95 % izooktánu a 5 % heptánu. Pomer v programe Natural 98 si pravdepodobne viete domyslieť.

Neznamená to, že Natural 98 je výkonnejší alebo že vďaka nemu budete rýchlejší. Je určený len pre autá, ktoré vyžadujú väčšiu odolnosť voči samovznieteniu paliva pod tlakom. Preto do svojho vozidla používajte palivo, na ktoré je určené.

Oktánové číslo 100 tiež neznamená, že je 100 % odolný voči samovznieteniu. Dokonca aj izooktán sa môže automaticky zapáliť, len je na to potrebný vyšší tlak. Napríklad palivá pre pretekárske autá alebo lietadlá majú oktánové číslo až 130, pretože potrebujú ešte vyššiu odolnosť voči samovznieteniu ako čistý izooktán.

Výhody benzínových motorov

Cena

Benzínové autá sú vo všeobecnosti lacnejšie. Existujú výnimky, ale vo všeobecnosti sú tieto motory jednoducho lacnejšie, čo znamená nižšiu kúpnu cenu vozidla.

Hluk

Benzínové motory sú tichšie a toľko nevibrujú. Cestovanie je tak pohodlnejšie.

Náklady na služby

Benzínové motory sa ľahšie udržiavajú a ich servis vás vyjde lacnejšie ako ich dieselové náprotivky.

Rýchlejšie zrýchlenie

Benzínové motory sú dravejšie, čo si všimnete pri zrýchľovaní.

Zvyčajne začnete aj v zime

Existujú výnimky, ale benzín zvyčajne odoláva nízkym teplotám. Takže je pravdepodobnejšie, že budete môcť štartovať pri teplotách hlbšie pod nulou.

Výhody dieselových motorov

Nižšia spotreba

Dieselové motory sú drahšie na kúpu, ale lacnejšie z hľadiska skutočnej jazdy. Takže tam, kde ušetríte peniaze za benzínové auto, ich pravdepodobne miniete na to, že budete musieť častejšie chodiť na čerpaciu stanicu.

Viac výkonu pri nižších otáčkach

Diesel je pomerne výkonný aj pri nižších otáčkach. V tomto prípade benzín jednoducho prehráva.

Lacnejšie palivo

Benzín a nafta dnes stoja podobne, ale vo všeobecnosti je nafta lacnejším palivom vďaka jednoduchšej rafinácii ropy.

Čo sa stane, keď dáte naftu do benzínového motora?

Benzínové motory nie sú navrhnuté na spaľovanie nafty, takže vozidlo nebude fungovať. Nalievanie niekoľkých litrov nafty do benzínového motora nemusí byť také škodlivé ako plná nádrž.

Auto však bude zle fungovať, bude dymiť a pravdepodobne prestane jazdiť. Ak sa nafta dostane do celej nádrže, môže dôjsť k trvalému poškodeniu palivového čerpadla, palivového filtra, palivového potrubia a ďalších komponentov.

Ak sa vám to stane, podľa možnosti neštartujte vozidlo a zavolajte odťahovú službu, ktorá palivo z nádrže odstráni a v ideálnom prípade nedôjde k žiadnemu poškodeniu.

Čo sa stane, ak do naftového motora dáte benzín?

Ak do naftového motora omylom pridáte benzín, radšej sa vozidlo vôbec nepokúšajte naštartovať, inak môže dôjsť k vážnemu a nezvratnému poškodeniu motora. Pred zapnutím motora bude potrebné vozidlo odtiahnuť do automobilového strediska.

Podobne ako pri prelievaní nafty do benzínového motora bude potrebné zavolať odťahovú službu, ktorá vypustí nádrž a prepláchne palivové potrubie.

Podobné články

Back to top button