Technika

Linkbuilding pre začiatočníkov a ako získať spätné odkazy

Čo je linkbuilding

Linkbuilding, niekedy označovaný aj ako budovanie spätných odkazov alebo budovanie portfólia odkazov, je spolu so stratégiou obsahu a technickou stránkou webovej stránky jednou z troch hlavných oblastí SEO.

Linkbuilding je proces získavania hypertextových odkazov z iných webových stránok na tie vaše. Hypertextový odkaz (zvyčajne sa nazýva len odkaz) je spôsob, akým používatelia prechádzajú cez webové stránky. Do adresného riadka prehliadača zadávame webovú stránku len zriedkavo, a keď ju zadávame, zadávame skôr samotnú doménu, než zoznam jednotlivých stránok. Prevažná väčšina webových stránok sa navštevuje prostredníctvom odkazu.

Vyhľadávače používajú aj odkazy. Vďaka odkazom môžu nájsť stránky, ktoré predtým nepoznali, a lepšie pochopiť štruktúru celého webu a jednotlivé stránky, ktoré sú dôležité. V SEO hrá budovanie spätných odkazov dôležitú úlohu pri zvyšovaní organickej návštevnosti. Ak je webová stránka zvládnutá z technického, obsahového a linkbuildingového hľadiska, môže dosiahnuť vynikajúcu kvalitu a vysokú návštevnosť z vyhľadávačov.

Teória je taká, že ak na webovú lokalitu odkazujú iné webové lokality, táto webová lokalita má pravdepodobne čo ponúknuť, či už ide o kvalitné služby, tovar alebo informačný obsah. Mohli by sme to považovať za odporúčanie od priateľov. Neodporučili by napríklad reštauráciu, ktorá im nechutí, ale radi by nám dali vedieť, kde im chutilo. Odkazy v skutočnosti fungujú rovnako a sú takýmito odporúčaniami.

Vo všeobecnosti je však linkbuilding tým dôležitejší, čím sú si dve webové stránky kvalitatívne bližšie. Podobne aj kvalita obsahu a technický stav stránky znamenajú, že rozhodujúci bude počet a kvalita odkazov. Naopak, webová stránka s mimoriadne kvalitným obsahom zvyčajne porazí webovú stránku s kvalitným linkbuildingom, ale mizerným obsahom. Preto sa aj ja zameriavam hlavne na tvorbu kvalitného obsahu a linkbuilding je pre mňa skôr doplnková činnosť.

Ako by sa mali získavať odkazy z iných lokalít

Existuje mnoho techník, ako získať odkaz, a práve o tom je linkbuilding. Pre každého majiteľa webovej stránky je splneným snom, keď sa nemusí starať o budovanie odkazov, pretože ľudia sa vďaka kvalitnému obsahu na jeho webovú stránku radi odkazujú sami.

Je to úplne ideálna situácia, ktorá si však vyžaduje obrovské úsilie, skvelo vyzerajúce webové stránky a veľmi kvalitný obsah. Tento spôsob získavania odkazov je v skutočnosti najprirodzenejší a takto získané odkazy sú spravidla najhodnotnejšie.

Ako vyzerá prepojenie

Aby ste pochopili význam budovania odkazov, je dôležité najprv pochopiť základy toho, ako sa odkaz vytvára, ako vyhľadávače vnímajú odkazy a čo z nich môžu interpretovať. Ak by sme sa pozreli na zdrojový kód stránky a našli by sme odkaz v tomto tvare (plus množstvo ďalších parametrov, ktorým sa budeme venovať inokedy, ale úplne základný formát odkazu vyzerá takto):

<a href=“URL adresa“>Text odkazu</a>

  1. Značka odkazu: Na začiatku a na konci je odkaz ohraničený značkou <a>, ktorá označuje hypertextový odkaz. Vďaka tomu prehliadače a vyhľadávače vedia, že odkaz na inú stránku sa nachádza v tomto tagu.
  2. Odkaz: „href“ znamená „hypertextový odkaz“ a v úvodzovkách sa nachádza adresa URL, na ktorú odkaz odkazuje. Nemusí to byť vždy webová stránka, môže to byť adresa obrázka alebo súboru na stiahnutie. V niektorých prípadoch môže odkaz odkazovať na časť stránky.
  3. Text odkazu: Túto časť si čitatelia môžu pozrieť na stránke a kliknúť na ňu. Nemusí to byť nevyhnutne text, ako v tomto prípade. Medzi značky <a> možno namiesto textu umiestniť obrázok, tlačidlo alebo v podstate akýkoľvek iný prvok. Ak je odkaz v textovej podobe, je zvykom ho nejakým spôsobom formátovať, aby bolo jasné, že ide o odkaz. Typickým formátovaním je podčiarknutie alebo iná farba ako zvyšok textu, prípadne zmena formátovania po prejdení myšou. Webové prehliadače tiež automaticky menia tvar ukazovateľa myši, aby čitatelia mohli okamžite zistiť, že ukazujú myšou na odkaz.

Čo znamenajú odkazy pre vyhľadávače

Vyhľadávače používajú odkazy na niekoľko účelov:

  1. Objavovať nové webové stránky, ktoré potom môžu použiť vo výsledkoch vyhľadávania
  2. Pomôcť vyhľadávačom lepšie pochopiť štruktúru webových stránok a lepšie porozumieť tomu, o čom stránka je alebo aké kategórie sa na nej nachádzajú
  3. Odkazy pomáhajú vyhľadávačom rozlišovať kvalitné stránky od nekvalitných

Keď vyhľadávače prehľadajú stránky na webe, môžu z nich extrahovať obsah, pridať ho do svojich indexov a ponúknuť ho vo výsledkoch vyhľadávania po vyhľadaní rôznych kľúčových slov. Vyhľadávače pri výbere kvality webových lokalít a jednotlivých stránok na nich sledujú aj počet odkazov z externých webových lokalít a teraz viac ako kedykoľvek predtým aj kvalitu týchto externých webových lokalít a odkazov.

Vo všeobecnosti platí, že čím viac kvalitných webových stránok na vás odkazuje, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa dobre umiestnite vo výsledkoch vyhľadávania, ale musíte sa uistiť, že tieto odkazy sú kvalitné, relevantné a hodnotné pre vašich čitateľov.

Ak odkaz nedáva zmysel a nemá pre čitateľa žiadny význam, ani vyhľadávače mu nebudú pripisovať veľkú váhu alebo ho budú úplne ignorovať. Ak sa chystáte získať odkazy na svoj blog o programovaní z akváriových stránok, je jasné, že témy spolu nesúvisia a odkazy neprišli prirodzene. Hodnota odkazu pre čitateľa, a teda aj pre vyhľadávače, je nulová a odkaz, hoci možno z inak veľmi dobrej stránky, nemá pre váš blog žiadny prínos. Na druhej strane, ak na vás iný programátor odkazuje zo svojho blogu, pretože ponúkate nejaký zaujímavý nástroj, návod, článok alebo čokoľvek, čo sa dá v tejto oblasti prepojiť, vybudovali ste perfektné odkazy, ktoré sú mimoriadne cenné a pomôžu vášmu blogu v očiach vyhľadávačov.

Pozor, odkazy môžu pomôcť, ale aj ublížiť

Odkazy ako faktor hodnotenia webových stránok umožnili spoločnosti Google dominovať na trhu vyhľadávačov od konca 90. rokov. Vtedy sa odkazy a ich prínos merali jednoducho – čím viac odkazov smerovalo na stránku, tým bola stránka hodnotnejšia. Keďže išlo o faktor hodnotenia, ktorý mal a stále má zmysel, spoločnosť Google mohla ponúknuť oveľa presnejšie výsledky vyhľadávania

SEO špecialisti však čoskoro zistili, že môžu celkom bezmyšlienkovite pridávať odkazy odkiaľkoľvek a registrovať sa v adresároch alebo na rôznych stránkach, ktoré boli založené len preto, že mali hromady odkazov. Prostredníctvom linkbuildingu zmanipulovali výsledky vyhľadávania pre vybrané kľúčové slová a na vrchol sa dostali stránky, ktoré zaostávali obsahom, ale viedli na ne nezmyselné odkazy, takže aj tak vyhrali.

Google vtedy jednoducho nedokázal dostatočne dobre rozlišovať medzi kvalitnými a nekvalitnými odkazmi, takže tieto techniky fungovali. Metóda prihlasovania sa do stoviek alebo dokonca tisícov automatizovaných adresárov sa začala používať tak často, že spoločnosť Google začala hľadať spôsoby, ako tieto nekvalitné odkazy odfiltrovať, a stránky, ktoré si nezaslúžili vysokú pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, začala penalizovať alebo ich z výsledkov vyhľadávania úplne vyradila.

Veľký prevrat nastal v roku 2012 s aktualizáciou známou ako Google Penguin, v ktorej sa spoločnosť Google výrazne zamerala na to, ako stránky získavajú spätné odkazy. Zápis do katalógov alebo používanie podivných techník tak už nebolo len stratou času, ale spoločnosť Google mohla dokonca aktívne zasiahnuť a potrestať stránky, ktoré takéto techniky používali. Penguin bol prvou z mnohých aktualizácií a spôsob, akým vyhľadávače vyhodnocujú odkazy, sa rok čo rok zlepšuje, takže DOOPRAVDY podobná situácia už nenastane a kvalita stránky zvíťazí nad manipuláciou algoritmov.

Akú úlohu zohráva linkbuilding pri umiestňovaní vo výsledkoch vyhľadávania?

Vyhľadávače používajú veľké množstvo faktorov. Nikto poriadne nevie, akú úlohu zohráva ten či onen faktor, a dokonca aj odborníci na SEO môžu zvyčajne len odhadovať alebo skúmať hromadné údaje a porovnania medzi stránkami, ale existuje jednoducho príliš veľa premenných na to, aby bolo možné presne určiť, akú percentuálnu úlohu zohráva ten či onen faktor. Odkazy však s veľkou pravdepodobnosťou stále zohrávajú veľkú úlohu a spolu s kvalitným obsahom a technickou stránkou webu budú niekde v prvej trojke najdôležitejších faktorov.

Dôraz sa potom, samozrejme, kladie čoraz viac na kvalitu odkazov. Jeden hodnotný a kvalitný odkaz prekoná stovky katalógových nezmyslov. Koniec koncov, ak by ste chceli stráviť čas registráciou v adresároch alebo dokonca zaplatiť za službu, ktorá to urobí za vás, spoločnosť Google by dokonca mohla vyhodnotiť, že sa snažíte o nadmernú optimalizáciu a manipuláciu s vyhľadávacími algoritmami, aby vaša stránka dostala za uši. Jednoducho povedané, jednoducho to nerobte, je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že svojmu webu skôr ublížite, v lepšom prípade ste „len“ minuli peniaze a stratili čas. Budujte odkazy prirodzene a prostredníctvom kvalitného obsahu, nie registráciou do stoviek adresárov alebo inými pochybnými metódami.

Vyhľadávače neustále zlepšujú spôsob, akým hodnotia kvalitu prepojení. Ak vám dnes odkaz pomáha, aj keď by nemal, je len otázkou času, kedy sa toho vyhľadávače chytia, a vy môžete väčšinou dúfať, že tieto nekvalitné odkazy budú ignorovať.

Ako ešte môže budovanie odkazov prospieť môjmu podnikaniu?

Budovanie prepojení je prospešné nielen preto, že môže pomôcť zlepšiť vaše pozície a návštevnosť z organického vyhľadávania, ale má aj množstvo ďalších výhod.

Je tiež pravda, že odkazy sú prirodzene generované ako výsledok iných aktivít, ktorých cieľom nie je získať odkazy. Ak vytvoríte skvelý obsah, ktorý je skutočne tým najlepším, čo možno na internete nájsť (aspoň v danom jazyku), pravdepodobne získate odkazy úplne prirodzene, aj keď to pôvodne nebolo vaším hlavným cieľom.

Preto si myslím, že o linkbuildingu netreba uvažovať ako o samostatnej činnosti, ale ako o niečom, čo súvisí s inými činnosťami na vašej stránke. Alebo, aby ste vôbec mohli uvažovať o linkbuildingu, musíte pracovať na technickej kvalite, dizajne, ale aj dokonalom obsahu, ktorý budú vaši čitatelia jednoducho radi zdieľať a odporúčať sami.

Takže „budovanie spätných odkazov“ by malo byť skôr procesom, ako získať odkazy. Aj kampane a techniky linkbuildingu sú založené na tom, že na stránke už musíte mať obsah (článok, video, návod, nástroj, obrázky s grafikou atď.), na ktorý sa dá reálne odkazovať. Preto je pre mňa absolútne kľúčové zamerať sa na vytvorenie kvalitnej webovej stránky, aby sa portfólio odkazov vytváralo čo najprirodzenejšie.

Samozrejme, je v poriadku, ak tento proces trochu naštartujete a kontaktujete majiteľov stránok, od ktorých chcete získať odkaz. Možno im môžete napísať, že odkazujú na zastarané články a informácie v článku XY, ale vy už máte aktuálne informácie alebo jednoducho lepšie a presnejšie informácie, čo je výhodné pre obe strany – vy získate odkaz a majiteľ stránky bude odkazovať na kvalitný obsah. Opäť však musíte mať jednoducho skvelú webovú stránku, inak v podstate nič také nebude fungovať.

Podobné články

Back to top button