Čo je SEO a ako zvýšiť návštevnosť zadarmo?
📝Obsah
Čo je SEO?
SEO je skratka pre optimalizáciu pre vyhľadávače, čo je postup zvyšovania množstva kvalitnej návštevnosti webových stránok prostredníctvom organických výsledkov vyhľadávania.
Ak z tejto definície nie ste oveľa múdrejší, prečítajte si, čo je SEO podrobnejšie, pretože pokiaľ ide o váš blog (alebo akúkoľvek inú webovú stránku, ktorej cieľom je zarábať peniaze), SEO je pravdepodobne jedným z hlavných zdrojov návštevnosti.
Čo je súčasťou SEO?
Aby sme pochopili skutočný význam SEO, rozoberme si túto definíciu a postupne sa pozrime na jednotlivé časti uvedenej definície:
- Kvalita návštevnosti: o kvalite návštevnosti môžeme hovoriť podľa toho, že návštevník príde a dostane to, čo očakával a čo hľadal. Ak čitateľ príde na vašu mobilnú stránku a hľadá návod na pestovanie jahôd, nejde o kvalitnú návštevnosť a jednoducho odíde. Kvalitný návštevník si rád prečíta článok, klikne na stránku a možno si aj niečo kúpi alebo použije jeden z vašich odkazov, ak hľadá inú službu.
- Množstvo návštevnosti: aby na stránku prichádzali čitatelia alebo potenciálni zákazníci, ktorí nájdu to, čo hľadali. Návštevnosť vám potom ukáže, koľko takýchto ľudí je (a čím viac, tým lepšie).
- Organické výsledky vyhľadávania: ak použijeme vyhľadávače, zvyčajne Google alebo Zoznam, ale je ich veľa, dostaneme sa k výsledkom vyhľadávania (používa sa skratka SERP, Search Engine Results Page). Niektoré z týchto výsledkov sú platené (t. j. majitelia stránok zaplatili za zobrazenie na týchto pozíciách v podstate bez ohľadu na kvalitu stránky), iné sú organické, kde o ich umiestnení a poradí rozhodujú algoritmy vyhľadávača. Zjednodušene sa dá povedať, že vyhľadávače sa snažia nájsť stránky, ktoré najviac súvisia s hľadanou frázou, a hodnotia ich podľa kvality (na hodnotenie vplývajú stovky faktorov). Organická návštevnosť je potom tá, ktorá pochádza z neplatenej časti výsledkov vyhľadávania.
Ak sa pozrieme na skutočný prípad, uvidíme niečo podobné. Červené výsledky sú platené a sú vždy označené slovom „Reklama“. V prípade zelených výsledkov sa slovo „Reklama“ nenachádza, ale ako si môžete všimnúť, môže ísť o rovnaké stránky, aké nájdete v platenej časti:
Ako funguje SEO
Vyhľadávač si môžete predstaviť ako webovú lokalitu, ktorú navštívite, zadáte do poľa otázku a Google, Bing, YouTube alebo akýkoľvek iný vyhľadávač vám prakticky okamžite odpovie zoznamom odkazov na webové lokality (alebo odkazov na obsah len na jednej stránke, ako je to napríklad v prípade YouTube), ktoré by mohli potenciálne odpovedať na vašu otázku alebo vyriešiť váš problém.
Ako sa však takéto zoznamy vytvárajú? Google nedokáže prehľadávať celý internet za pol sekundy.
A ani to neprejde. V skutočnosti už predtým prešla lokalitou a získala informácie z lokality. Funguje to takto: Google (alebo akýkoľvek iný vyhľadávač) používa počítačový program nazývaný crawler. Prehľadáva každú známu webovú stránku, ktorú nájde na webe, zhromažďuje informácie o obsahu, analyzuje ich a odovzdáva späť do vyhľadávača. Tento prehľadávač pracuje nepretržite a opakovane navštevuje stránky, aby zistil, či boli články aktualizované, odstránené alebo presunuté, čo sa potom odráža vo výsledkoch vyhľadávania.
Vyhľadávač používa tieto informácie na vytvorenie poradia, ktoré nazývame index. Tento index sa používa na zabezpečenie toho, aby boli stránky zaradené do správnych kategórií a aby vyhľadávač v rámci možností neponúkal nezmyselné výsledky, ale aby čitateľovi ponúkol relevantný obsah. Tento index potom používa na zostavenie výsledkov vyhľadávania tak, aby čo najlepšie odrážali vyhľadávaciu požiadavku.
To vysvetľuje (aspoň veľmi zhruba) SE (Search Engine) časť SEO. Ale čo O, Optimalizácia? Tu prichádzame na rad my, aby sme vyhľadávačom, ale najmä potenciálnym návštevníkom poskytli to, čo hľadajú. Musíme to urobiť tak, aby vyhľadávače a ich prehľadávače pochopili štruktúru našej webovej stránky a článkov, aby sa ľahko dostali na všetky stránky, ktoré chceme, aby sa zobrazovali vo výsledkoch vyhľadávania, aby bol náš obsah kvalitný, čitateľný a aby čitatelia napríklad umiestnili odkaz na článok z našej webovej stránky na svoje vlastné webové stránky alebo ho zdieľali prostredníctvom sociálnych sietí.
Optimalizácia je naozaj veľmi rozsiahla téma, ktorá sa nedá napísať v jednom článku. Je to nikdy nekončiaci proces vylepšovania, zdokonaľovania, ladenia, tvorby obsahu a stoviek drobných či väčších vecí, ktoré je potrebné urobiť, aby sme na naše webové stránky vďaka vyhľadávačom priniesli kvalitnú návštevnosť.
SEO nie je jednorazová záležitosť, je to dlhodobý proces
Niekedy sa môžete v ponukách alebo dotazoch dočítať niečo o „nastavení SEO“. SEO nie je o tom, že raz niekde kliknete a hotovo. Ak vám niekto tvrdí opak, nevie, o čom hovorí, alebo klame. Optimalizácia webu má samozrejme niekoľko základných krokov, ktoré sa v zásade vzťahujú na všetky weby, ale rozhodne nejde o jeden ucelený proces, ale o sériu pokiaľ možno opakovateľných a logických postupov, ktoré sa však môžu časom meniť a ktoré navyše nemožno jednoznačne aplikovať v každej situácii a na každom webe.
SEO nevnímam ako sériu úloh, ktoré keď splním, tak skončím, ale skôr ako nikdy nekončiaci proces zlepšovania webu z hľadiska technického, dizajnového a obsahového, ale je to aj o ďalšom vzdelávaní a zlepšovaní svojich vedomostí, ako aj o premýšľaní o tom, čo (ne)má zmysel pre web alebo odvetvie, v ktorom pôsobím.
SEO je veľmi dynamické a to, čo fungovalo pred 10 rokmi, je dnes z hľadiska vyhľadávača zakázaná technika (v lepšom prípade úplne nefunkčná). To, čo fungovalo pred piatimi rokmi, je už zastarané, a kto vie, čo tu bude za ďalších 10 rokov. Ak máte záujem zlepšiť a starať sa o svoje vlastné stránky z hľadiska SEO (čo rozhodne odporúčam!), pripravte sa na to, že ide o celoživotné vzdelávanie, nie o víkendový kurz.
Čo o SEO nájdete na tejto stránke?
Budem sa zaoberať SEO hlavne z pohľadu, ktorý nevyžaduje programátorské zručnosti (sám nie som programátor), ale tak, aby sme si všetko mohli nastaviť alebo zariadiť sami, ak je to možné.
Samozrejme, vždy je tu možnosť zaplatiť si agentúru alebo odborníkov na SEO, ktorí sa na stránku pozrú a poradia, čo na nej chýba, čo je potrebné nastaviť atď… Problémom však je, že ak s blogom len začínate, môže byť táto služba pomerne drahá a nie každý odborník na SEO je naozaj odborníkom v tejto oblasti. Preto som vždy považoval za lepšie vedieť čo najviac o SEO a čo najviac vecí urobiť sám (alebo aspoň poskytnúť správne pokyny). O SEO neviem všetko (to nevie nikto), ale absolútna väčšina návštevnosti mojich stránok pochádza z organického vyhľadávania. Takže niečo robím dobre (alebo aspoň nerobím všetko zle), takže si dokonca dovolím písať o veciach SEO.
Nie som fanúšikom používania milióna platených nástrojov SEO, ale namiesto toho sa snažím ísť cestou jednoduchosti a používať zdroje, ktoré sú zadarmo. Ak váš blog rastie, platené nástroje sú určite ďalším veľmi dobrým krokom, ako posunúť stránku ešte ďalej, ale väčšina mojich návodov sa na platené nástroje nespolieha.
SEO je tiež rad technických vecí, od správneho nasadenia meta tagov po vyladenie nadpisov alebo meta popisov, zrýchlenie načítania stránky, správne nasadenie štýlov a skriptov a tak ďalej a tak ďalej. O tom všetkom budeme hovoriť v jednotlivých článkoch, ktoré nájdete v jednotlivých sekciách, na ktoré môžete ľahko kliknúť v menu podľa toho, čo vás zaujíma.