Zdravie

Čínska pohybová meditácia: Čchi-kung – obrana proti stresu

Stres je veľkým strašiakom modernej doby, mnohé civilizačné choroby majú stres ako jednu zo svojich spoločných príčin. Od vysokého krvného tlaku, cez bolesti hlavy, obezitu, závažné srdcové ochorenia, tráviace problémy až po rôzne psychické ochorenia a rakovinu. Všetky tieto zdravotné problémy súvisia so stresom, ktorý sa v mnohých prípadoch uvádza ako samotná príčina závažných ochorení.

Meditácia je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako znížiť vplyv stresu na ľudský organizmus alebo sa ho úplne zbaviť. Nie všetky druhy meditácie sú však vhodné pre každého človeka; niektorí z nás napríklad nevydržia sedieť v pokoji ani niekoľko minút. Našťastie pre nás existujú rôzne štýly meditácie prostredníctvom pohybu, medzi ktoré patrí aj čchi-kung.

Čchi-kung – čo to je?

Názov tohto systému koordinovaných pozícií a pomalých pohybov vznikol pred koncom kultúrnej revolúcie v Číne. Čchi-kung alebo qigong je cvičenie, ktoré sa zameriava na pomalé plynulé pohyby, hlboké rytmické dýchanie a pokojný meditatívny stav mysle. Je to pohybová meditácia, ktorá má priniesť uvoľnenie a upokojenie mysle, ale vedie aj k tréningu bojových umení.

Názov vychádza z kombinácie dvoch slov: qi = vzduch, dych, prekladá sa aj ako metafyzický pojem „životná energia“ a góng (alebo tiež kung) = kultivácia, práca, definícia zahŕňa aj zručnosť, umenie, úspech a často sa používa v tradičnom význame gongfu (kungfu), „úspech vďaka veľkému úsiliu“. Kombinácia týchto dvoch slov opisuje umenie kultivovať a vyrovnávať životnú energiu pre zdravie.

Čchi-kung má svoje korene v stredovekej čínskej kultúre. Počas svojej 4000-ročnej histórie sa čchi-kung vyvinul do mnohých foriem ovplyvnených rôznymi čínskymi tradíciami. Tradičná čínska medicína používala čchi-kung ako preventívny a liečebný nástroj, konfucianizmus ako cvičenie na dosiahnutie dlhovekosti a podporu morálneho správania, v taoizme a budhizme bol súčasťou meditačnej praxe a v čínskych bojových umeniach sa používa na zlepšenie sebaobranných techník.

Čchi-kung sa bežne delí na dve základné kategórie:

  • Dynamický čchi-kung – pomalé, plynulé pohyby
  • Statický čchi-kung – statické pozície so zameraním na vnútorný pohyb dychu

Ďalej sa delí podľa použitia:

  • Mäkký čchi-kung – zameriava sa na meditačnú funkciu cvičenia, kultivuje dušu a uvoľňuje myseľ
  • Tvrdý qigong – zameriava sa na bojovú funkciu cvičenia, zdrojom sily je kultivácia qi

Ako začať cvičiť čchi-kung?

Tieto dva druhy čchi-kungu majú určité spoločné prvky, a to: miesto a čas, dych, sústredenú relaxáciu, držanie tela a vizualizáciu.

Ideálny čas a miesto na cvičenie čchi-kungu

Pri cvičení čchi-kungu je veľmi dôležité, kedy a kde sa cvičí. Ideálne je cvičiť ho skoro ráno pri východe slnka. Ak sa rozhodnete cvičiť viac ako raz denne, ďalším vhodným časom je západ slnka.

Pri rannom cvičení sa odporúča začať pomaly a postupne zvyšovať zaťaženie cvikov. To by malo postupne stimulovať a pripraviť čchi na deň. Na druhej strane, večerné cvičenie by sa malo začať energickejšie a postupne prejsť do voľnejšieho. Ukončíte tak deň v pokoji a pohode a pripravíte svoje telo a myseľ na spánok.

Pokiaľ ide o miesto, príroda zohráva pri čchi-kungu dôležitú úlohu. Ak je teplo a slnečno, malo by sa cvičiť vonku, napríklad v parku alebo na inom krásnom prírodnom mieste. Ak nie je pekné, daždivé a zamračené počasie, cvičenie by sa malo vykonávať vo vnútri.

Dôležitá je aj orientácia, v závislosti od ročného obdobia by ste mali byť otočení na inú svetovú stranu. Na jar by ste mali byť otočení na východ, v lete na juh, koncom leta môžete byť otočení na ktorúkoľvek svetovú stranu, ale je dôležité mať na pamäti, že v tomto období vychádza zo zeme čchi. Na jeseň sledujte západ a v zime sever. Rôzne orgány sú spojené s rôznymi ročnými obdobiami.

  • Jar = pečeň a žlčník
  • Leto = srdce a tenké črevo
  • Koniec leta = slezina a žalúdok
  • Jeseň = pľúca a hrubé črevo
  • Zima = obličky a močový mechúr

Poloha tela

Všetky techniky čchi-kungu vychádzajú z rovnakej pozície a rôzne pohyby, ktoré cvičenia sprevádzajú, sú jej variáciami. Postoj v čchi-kungu sa tak stáva základnou jednotkou, ktorá buď obmedzuje, alebo uľahčuje pohyb čchi a určuje stupeň účinnosti cvičenia. Samotná základná pozícia čchi-kungu je dôležitým cvičením; už len samotné udržanie tejto pozície stačí na to, aby ste si uvedomili najdôležitejšie body tela, ktoré často stuhnú, ako sú kolená, ramená a boky. Spolu s napätím, ktoré často vnímame ako stuhnutosť, je v týchto miestach obmedzený tok čchi.

Svaly okolo krku by mali byť uvoľnené, krk by mal byť v predĺžení chrbtice, držaný vzpriamene. Nehrbte sa a nebuďte príliš narovnaní. Predstavte si, akoby ste boli zavesení na povrázku z oblohy cez temeno hlavy. Hlava by mala byť ľahká, jazyk by sa mal zľahka dotýkať horného podnebia, pery by mali byť uvoľnené a len zľahka sa dotýkať.

Ramená by mali byť uvoľnené, nie zdvihnuté k ušiam, ani vytočené dopredu alebo stiahnuté dozadu. Lakte by mali byť uvoľnené a vždy mierne pokrčené, rovnako ako kolená a prsty. Chrbtica by mala byť rovná. V čínskej medicíne sa chrbtica považuje za diaľnicu pre tok čchi. Správne držanie tela by malo byť ležérne, snažte sa nenaprávať chrbticu silou, stojte vzpriamene s pocitom uvoľnenia.

Hrudník by mal byť otvorený, ani vypnutý, ani vpadnutý. Správne držanie hrudníka by malo prirodzene vyplývať zo správneho držania chrbtice a ramien. Uvoľnené by mali byť aj boky, najmä svaly okolo nich. Táto oblasť je veľmi dôležitá pri cvičení čchi-kungu, nazýva sa „dolný dan tian“ a je najdôležitejším energetickým centrom tela.

Dych v praxi čchi-kungu

Čchi-kung kladie dôraz na bránicový dych, takže dýchanie postupuje od brušného nádychu k hrudnému nádychu, pričom sa uprednostňuje dýchanie nosom. Rovnako ako správne držanie tela, aj dych by mal byť počas cvičenia čchi-kungu nenútený. Dýchajte prirodzene a uvedomte si brušný dych, ktorý je hlbší a umožňuje pľúcam zadržať podstatne viac kyslíka ako plytký dych z hrudníka. Tradičný dych qigongu má 6 charakteristík:

  1. Je pomalá
  2. Je dlhá
  3. Je hlboká
  4. Je dokonalá
  5. Je rovnomerná
  6. Je pokojná

Meditačné cvičenia a postupy qigong

Meditácia v stoji

Východisková pozícia: postoj qigong, chodidlá na šírku ramien alebo trochu viac, kolená pohodlne pokrčené

Vykonávanie:

  1. Ruky držte pred telom približne vo výške pupka, dlane smerujú k telu, medzi rukami a telom by mal byť malý priestor, lakte majte mierne pokrčené. Sústreďte sa na správne čchi-kungové dýchanie a zotrvajte v tejto polohe približne 90 sekúnd.
  2. Ruky zdvihnite približne na úroveň srdca, dlane smerujú k zemi, lakte nechajte mierne pokrčené. Opäť sa sústreďte na dych a vydržte v pozícii približne 90 sekúnd.
  3. Zdvihnite ruky do výšky obočia, dlane smerujú von, lakte sú stále mierne pokrčené. V tejto polohe pokračujte približne 90 sekúnd

Čchi-kungové postupy

Najznámejšie zostavy v praxi qigongu sú: 8 brokátov, 5 elementov a 18 shibashi. Pohyby by mali byť pomalé a plynulé. Jednou z najväčších výhod čchi-kungu je, že je vhodný pre všetky vekové kategórie a pre ľudí s rôznou úrovňou fyzickej zdatnosti. Náročnosť cvičenia spočíva v koordinácii pohybov a zložitosti niektorých cvikov. Pre lepšie pochopenie správneho vykonávania postupov sú k článkom pripojené videá.

  • 8 brokátov

8 brokád čchi-kungu je cvičenie vhodné najmä pre začiatočníkov. Jednotlivé cvičenia sú ľahko zapamätateľné a ľahko sa vykonávajú. Pre začiatočníkov sa odporúča začať s 5-7 opakovaniami celej zostavy a postupne zvyšovať počet opakovaní. Medzi jednotlivými cvikmi je dobré urobiť si krátku prestávku vo východiskovej polohe a sústrediť sa na to, ako sa vaše telo cíti po cvičení.

  • 5 elementov

Okrem 8 brokád sú k dispozícii aj cvičenia s 5 prvkami. Teória piatich prvkov vychádza z tradičnej čínskej medicíny, sú to zem, voda, oheň, kov a drevo. Každý z týchto prvkov je symbolizovaný farbou, zvukom a ročným obdobím, čínska medicína tiež tvrdí, že každý prvok má pozitívny vplyv na jeden konkrétny orgán. Každý prvok predstavuje aj vaše fyzické a duševné zdravie, napríklad oheň predstavuje nadšenie a zmätok zároveň. Čínska medicína verí, že cvičením čchi-kungu sa dosiahne rovnováha medzi jednotlivými prvkami, a tým sa človek zbaví záťaže a ťažkostí, a to tak fyzických, ako aj duševných.

Prvok

Farba

Zvuk

Sezóna

Orgány

Kov

Biela

„sss“

Jeseň

Pľúca

Voda

Modrá

„choo“

Zima

Obličky

Drevo

Zelená

„ššš“

Jar

Pečeň

Požiar

Červená

„haahh“

Leto

Srdce

Zem

Žltá

„whoo“

Koncom leta

Slivky

ALEBO V ČEŠTINE TO ISTÉ:

  • Čchi-kung 18 šibaši

Táto zostava je jednou z najznámejších zostáv v čchi-kungu. Všetky cviky môžete opakovať toľkokrát, koľkokrát chcete, ale je dobré vykonávať každé šibaši približne rovnako dlho.

Back to top button