AdBlock alebo AdBlock Plus? Porovnanie blokovania reklám
📝Obsah
Čo je AdBlock
AdBlock, AdBlock Plus a ďalšie rozšírenia prehliadača používajú desiatky miliónov používateľov, a to z dobrého dôvodu. Všetky blokovače reklamy používa viac ako 200 miliónov používateľov internetu a reklamné spoločnosti na ne vynakladajú miliardy dolárov.
Dva najpoužívanejšie programy, AdBlock a AdBlock Plus, aktívne používa viac ako 50 miliónov ľudí a ich počet neustále rastie. Reklama je čoraz všadeprítomnejšia a najmä v službe YouTube je veľmi otravná a je jí stále více, ale blokátory môžu blokovať aj reklamu zo služby Facebook a ďalších veľkých lokalít.
Ďalej budeme hovoriť o najpoužívanejších a najznámejších blokátoroch AdBlock a AdBlock Plus.
Ako vznikli aplikácie AdBlock a AdBlock Plus
Hoci by sa mohlo zdať, že AdBlock a AdBlock Plus sú rovnaké rozšírenia, v skutočnosti ide o dva rôzne programy vyvinuté úplne nezávisle dvoma rôznymi skupinami vývojárov.
AdBlock Plus bol vytvorený ako prvý, ale len ako rozšírenie pre webový prehliadač Mozilla Firefox. Keďže toto rozšírenie nebolo dostupné nikde inde, iná skupina vývojárov sa rozhodla vytvoriť konkurenčný AdBlock pre webový prehliadač Google Chrome.
- V súčasnosti je AdBlock Plus k dispozícii pre prehliadače Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera, Internet Explorer, Edge a ako samostatný prehliadač pre mobilné zariadenia so systémom Android.
- AdBlock je k dispozícii pre prehliadače Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera a iOS
Obe služby sa vyhlasujú za najpoužívanejšie blokovače reklám, ale vzhľadom na to, že AdBlock má v prehliadači Google Chrome dvakrát viac hodnotení používateľov, možno s istotou povedať, že AdBlock vedie v prehliadači Chrome a AdBlock Plus vedie vo Firefoxe.
Adblock vs. Adblock Plus – funkcie
Obe rozšírenia ponúkajú veľmi podobné funkcie a hlavná funkcia, blokovanie klasických reklám na webových stránkach, Facebooku a blokovanie reklamných videí na YouTube, je rovnaká. Rovnako jednoduché je aj nastavenie lokalít, na ktorých nechcete blokovať reklamy.
Ak hľadáte jednoduchý program, ktorý začne okamžite blokovať reklamy a nemusíte sa zaoberať zložitými nastaveniami, AdBlock aj AdBlock Plus dokonale splnia svoj účel a dokážu odfiltrovať všetky otravné reklamy a reklamné videá, o ktoré aj tak nemáte záujem. Služba AdBlock Plus vyzerá možno o niečo prívetivejšie v nastavení, ale aj bez nastavenia fungujú obe služby veľmi dobre.
Reklamy na webových lokalitách už dokážeme tak trochu ignorovať, ale o koľko je surfovanie na webe príjemnejšie s blokovačom reklám, zistíte až vo chvíli, keď si ho zapnete.
AdBlock Plus má vo svojich nastaveniach aj filter, ktorý dokáže zobrazovať nerušivú reklamu. Vývojári sa netají tým, že veľké spoločnosti ako Google v podstate financujú AdBlock Plus a že sa v ňom potom zobrazuje reklama spoločnosti Google. Je však možné jednoducho zablokovať všetku reklamu, ktorú je rozšírenie schopné zistiť na stránkach.
Výhody a nevýhody programov AdBlock a AdBlock Plus
Výhody oboch rozšírení sú jasné – blokujú reklamy, reklamné videá, ale kontrolujú aj škodlivé programy na internete a zabezpečujú, aby boli stránky čistejšie a bez reklám.
Obe rozšírenia sú open-source, t. j. s otvoreným zdrojovým kódom. Preto môže ktokoľvek skontrolovať rozšírenia a prípadne upozorniť na chyby. Je to oveľa pohodlnejšie, ako keby sa o program starala len skupina vývojárov, ktorým by mohlo niečo uniknúť.
Medzi nevýhody aplikácie AdBlock Plus patrí skutočnosť, že je trochu zložitejšie blokovať jednotlivé prvky na webovej stránke, čo je potrebné vykonať ručne. Zobrazovanie neotravných reklám sa tiež nastavuje hneď po inštalácii, namiesto toho, aby sa dalo nastaviť. Ak teda chcete zablokovať všetku reklamu, musíte vypnúť začiarkavacie políčko „Povoliť neinvazívnu reklamu“.
Medzi nevýhody AdBlocku patrí o niečo menej používateľsky prívetivé nastavenie, na druhej strane však toto nastavenie umožňuje jednoduché blokovanie prvkov na stránkach pomocou pravého tlačidla myši, takže je veľmi jednoduché a rýchle.
Či už si vyberiete jednu alebo druhú službu, určite neurobíte chybu. Obe fungujú veľmi podobne efektívne a hlavne zbavujú internet prevažnej väčšiny otravnej reklamy. Pre bežné webové stránky to nie je až také dôležité, ale najmä na YouTube a Facebooku, ktoré sú doslova preplnené reklamou, obe rozšírenia naozaj oceníte.