Bezplatný návrh a analýza kľúčových slov pomocou free nástrojov
📝Obsah
Čo je návrh kľúčových slov a na čo je dobrý
Keď vytvárame obsah, pravdepodobne chceme, aby si ho niekto prečítal, t. j. aby naň odniekiaľ klikol. Jedným z typických zdrojov návštevnosti sú vyhľadávače, takže niekto niečo hľadá, zobrazí sa mu stránka s výsledkami vyhľadávania a klikne na niečo, ideálne na náš článok. Aby sme sa vo výsledkoch vyhľadávania dostali čo najvyššie, musíme sa zaoberať mnohými vecami, ktorými sa zaoberá SEO.
Musíme však vytvárať aj obsah na témy, ktoré sa skutočne vyhľadávajú. Ak napíšeme článok na tému„ružová beruška“, s veľkou pravdepodobnosťou vyskočíme na prvé miesta vo výsledkoch vyhľadávania vo všetkých vyhľadávačoch, ak niekto hľadá práve túto frázu, ale na tento epický článok aj tak nikto nepríde, pretože túto frázu nikto nehľadá.
Táto fráza, ktorú niekto hľadá vo vyhľadávači, sa nazýva „kľúčové slovo“, v angličtine Keyword (KW). Ak by išlo o dlhšiu frázu, nazývala by sa aj „long-tail“, ale v zásade ide o to isté.
Správny výber a analýza KW sú kľúčom k získaniu návštevnosti z vyhľadávačov
Aby niekto vôbec prišiel na náš článok z vyhľadávačov, musíme vedieť, čo ľudia hľadajú, aby sme podľa toho mohli napísať nejaký obsah. Písanie článkov alebo všeobecne vytváranie obsahu na nevyhľadávané témy nemá veľký zmysel, ak nám ide o návštevnosť z vyhľadávačov (to však neznamená, že by sme ich nemali písať, pretože vyhľadávače nie sú jediným zdrojom návštevnosti, najmä ak si vybudujeme e-mailovú databázu alebo solídne navštevovanú stránku na sociálnej sieti, kde môžeme následne zdieľať nové články).
Tieto kľúčové slová by sme mali vedieť vyhľadávať systematicky, t. j. nielen odhadovať, čo sa pravdepodobne hľadá, ale skutočne vedieť, ktoré témy majú potenciál. Našťastie existuje množstvo nástrojov, ktoré nám priamo vypíšu kľúčové slová a ich návrhy, vďaka čomu je tvorba článkov oveľa efektívnejšia.
Kľúčové slová si môžeme v skratke predstaviť ako zoznam fráz, ktoré by sme chceli vo výsledkoch vyhľadávania zaradiť. Na základe týchto fráz potom vytvárame obsah, aby sme sa uistili, že je čo najpresnejší.
Nebudem sa tu úplne venovať tomu, ako presne analyzovať kľúčové slová, to si nechám na iný článok, ale ukážem veľmi účinné a bezplatné nástroje, ktoré sú užitočné najmä vtedy, keď s blogovaním začínate, a preto nechcete investovať do niečoho plateného, ale určite nie sú na zahodenie ani pre skúsených blogerov.
Návrh kľúčových slov priamo z vyhľadávačov
Samotné vyhľadávače majú záujem na tom, aby bol k témam, ktoré ľudia vyhľadávajú, k dispozícii relevantný obsah. Potom môžu ponúkať relevantný obsah, s ktorým budú všetci spokojní. Preto samotné vyhľadávače ponúkajú bezplatné nástroje na navrhovanie kľúčových slov. Budú nás zaujímať najmä 2 najväčšie vyhľadávače v našej krajine, t. j. Seznam.cz a Google.
V oboch prípadoch ide o nástroje, ktoré sú určené na cielenie reklamy, ale keďže nám hovoria, koľko ľudí hľadá to či ono kľúčové slovo, môžeme ich pokojne použiť aj na písanie článkov.
Plánovač kľúčových slov Google
Veľmi podobný, ale podľa môjho názoru oveľa horší a menej presný nástroj ponúka spoločnosť Google so svojím plánovačom kľúčových slov. Je menej presná, pretože zobrazuje len poradie vyhľadávaní, t. j. niečo sa vyhľadáva v stovkách za mesiac, ale presný počet v bezplatnej verzii nie je.
Podobne nevidíme ani mesačné posuny vo vyhľadávaní, čo je škoda, pretože jednoducho tak ľahko nezistíme, že sa nejaké kľúčové slovo objavilo.
Trochu väčší problém je aj so sprevádzkovaním Plánovača kľúčových slov. Musíte mať nejaké konto v službe Google. Ak ho nemáte, vytvorte si ho. Jednou z možností je potom nastaviť jednu kampaň v službe Google Ads, čo je opäť služba na vytváranie reklamných kampaní v službe Google, nastaviť jednu kampaň, vybrať platbu bankovým prevodom a potom túto kampaň zrušiť. Je to však trochu náročnejšie na klikanie a nastavovanie. Našťastie existuje spôsob, ako získať prístup k službe bez vytvárania kampaní
Nastavenie plánovača kľúčových slov v službe Google Ads bez vytvorenia kampane
- Kliknutím na toto prepojenie sa dostanete do služby Google Ads
- Prihláste sa pomocou svojho konta Google alebo vyberte konto, do ktorého ste už prihlásení
- Kliknite na možnosť Nie teraz – Nastavenia účtu Google môžete kedykoľvek zmeniť
- Kliknite na Nové konto reklám Google
- Teraz prichádza dôležitý krok. Kliknite na „Prepnúť do expertného režimu“ v dolnej časti
- Vyberte možnosť „Vytvoriť konto mimo kampane“
- Potvrďte svoje údaje – nemusíte ich riešiť a stačí kliknúť na tlačidlo Odoslať
- Ste hotoví a stačí kliknúť na „Preskúmať účet“
- Tým sa dostanete na stránku s reklamami Google. Kliknite na „Nástroje a nastavenia“ vpravo hore a potom na „Plánovač kľúčových slov“
- Odporúčam, aby ste si túto stránku uložili do záložiek v prehliadači, aby ste na ňu nemuseli klikať.
- V nástroji Plánovač kľúčových slov vyberte položku „Objavte nové kľúčové slová“
- Zvyčajne zadáte tému článku a zobrazia sa návrhy nových kľúčových slov. Často sa stretávate aj s tematicky podobnými slovami
Pozor, Google zoskupuje niekoľko vyhľadávaní na veľmi podobné kľúčové slová. Potom pre ne uvedie rovnaké čísla. Zvyčajne sa to stáva napríklad pri slovách s diakritikou alebo bez nej, ale nemusí to byť pravidlo; napríklad tu je príklad „morské akvárium“ a „morské akvárium“, ktoré majú odlišné poradie vyhľadávania, aj keď ide zjavne o tú istú vec.
Ako sa s časom mení vyhľadávanosť kľúčového slova, môžete zistiť na základe prehľadu Google Trends, ktorý pre zmenu opäť nezobrazuje vyhľadávanosť. Služba Google Trends môže byť užitočná najmä vtedy, keď sa zaoberáte témami, ktoré sa práve objavili, ale osobne ju vôbec nepoužívam, ak by malo ísť o evergreenové témy, ktoré sa vyhľadávajú už dlhší čas.
Whisperers
Veľmi zaujímavým zdrojom kľúčových slov, najmä dlhých kľúčových slov, sú našepkávače. Tie fungujú celkom jednoducho. Keď niečo zadáte do vyhľadávača, začnú sa vám zobrazovať rôzne návrhy, na ktoré môžete hneď kliknúť. Pošepkajú vám, čo by ste mohli hľadať, aby ste to nemuseli zadávať.
Môžete použiť samotné vyhľadávače, kde stačí začať zadávať kľúčové slovo a sledovať, čo vám našepkávač vypľuje. Je dosť veľká šanca, že ľudia klikajú na tieto kľúčové slová z našepkávačov.