Technika

Tipy na najlepšiu štruktúru URL pre SEO a čitateľov

Nepodceňujte výber štruktúry adresy URL

Pri vytváraní novej webovej stránky, či už ide o blog, e-shop alebo čokoľvek iné, je jednou z prvých vecí, na ktoré treba myslieť, štruktúra adresy URL. Tú by ste mali zvoliť raz a najlepšie nikdy viac sa s ňou nemaznať. Akékoľvek veľké chyby môžu z dlhodobého hľadiska spôsobiť veľa škody alebo pridať veľa práce s presmerovaním na správny formát.

Pokiaľ je stránka úplne nová, je tento redizajn jednoduchší, ale keď sa už stránka zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania a ľudia na ňu chodia, zmena štruktúry adresy URL je niečo, nad čím by sme sa mali naozaj zamyslieť.

Ako vlastne vyzerá adresa URL?

Štruktúra vyzerá približne takto:

URL štruktúra

Protokol by mal byť v zásade vždy https. To, či chceme mať pred doménou www alebo nie, závisí hlavne od nás a doménu máme vybranú. Teraz sa pozeráme hlavne na to, ako by mala vyzerať adresa URL za doménou, takže nás zaujíma hlavne formát cesty k stránke, t. j. čo nasleduje za lomítkom za doménou.

Existuje najlepší formát adresy URL?

Keby to bolo také jednoduché, všetky stránky by mohli používať tento jediný formát a bolo by po probléme. Bohužiaľ, neexistuje jeden všeobecný najlepší formát, ale štruktúru URL musíme prispôsobiť našim potrebám a tiež našim potenciálnym čitateľom. Pozriem sa na to, ako by mohli vyzerať adresy URL a kedy by niečo také malo zmysel.

Adresy URL z pohľadu SEO

Google už nejaký čas v podstate ignoruje kľúčové slová v URL ako priamy faktor SEO a vo výsledkoch vyhľadávania dokonca nevidíme ani celú URL článku, čo potvrdzuje aj John Mueller priamo zo spoločnosti Google:

Buď vidíme len samotnú doménu, alebo štruktúru drobečkovej navigácie. Máme aj iné vyhľadávače, v ktorých nám síce kľúčové slová nepomôžu priamo sa umiestniť vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, ale sú oveľa dôležitejšie.

Vidíme tiež zvýraznené slovo SEO, pretože je to slovo, ktoré bolo vyhľadávané.

SEO SERP

Takže určite má zmysel premýšľať o štruktúre adresy URL, aj keď je to niečo, čo chceme raz nastaviť a potom sa toho už nikdy v živote nedotkneme. Mali by sme sa však zamyslieť nad týmto nastavením a urobiť ho správne alebo aspoň nie úplne nesprávne.

Univerzálne osvedčené postupy pre štruktúru URL

Niektoré z odporúčaní sa dajú v zásade zovšeobecniť a môže sa nimi riadiť každá webová stránka. Najprv sa pozriem na tieto odporúčania.

Adresy URL by mali byť krátke a čitateľné

Trendom je používať skôr kratšie adresy URL a vyhadzovať informácie, ktoré nie sú pre čitateľa relevantné. Rovnako platí, že čím kratšia adresa URL, tým lepšie, najmä preto, že kratšie adresy URL sú jednoducho čitateľnejšie.

Keď sa niekto pozrie na adresu URL, mal by na prvý pohľad pochopiť, čo pravdepodobne nájde pod odkazom, ak naň klikne. Je síce otázkou, či sa majú zobrazovať aj kategórie, alebo napríklad len názov článku, ale niektoré štruktúry sú úplne príšerné.

Adresy URL ako example.com/?p=123 sú síce krátke, ale nikto nikdy nepochopí, čo pod odkazom nájde. Jednoducho sa nedá nijako čítať, a preto táto štruktúra nie je pre čitateľa užitočná. A v prvom rade by sme mali myslieť na čitateľa.

Preto by sme mali do adresy URL uviesť slová, z ktorých bude jasné, čo pod odkazom nájdeme. Tieto kľúčové slová možno nie sú až také dôležité pre samotné vyhľadávače a nebudeme sa vďaka nim automaticky objavovať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, ale sú veľmi dôležité pre čitateľa. To neznamená, že by sme mali do adresy URL vtesnať každé kľúčové slovo, ktoré nás napadne alebo ktoré získame z analýzy kľúčových slov, ale z adresy URL by malo byť ľahko pochopiteľné, o čom stránka je.

Adresa URL ako example.com/co-je-seo/ je ľahko čitateľná a pravdepodobne hneď pochopíme, že stránka bude mať niečo spoločné so SEO a nejakým vysvetlením, čo to je. Tento formát adresy URL by som vo všeobecnosti odporúčal najmä pre blogy.

Aj v tomto prípade platí, že adresa URL nemusí byť takto krátka, ale bežne sa používa názov samotného článku alebo aspoň jeho časť.

Používajte len malé písmená a číslice

Adresy URL podporujú malé aj veľké písmená, ale adresy URL ako example.com/Blog a example.com/blog môžu vyhľadávače považovať za dve rôzne stránky, a teda za duplicitné. Všetky adresy URL by mali používať len malé písmená a prípadne číslice, ale vyhýbajte sa veľkým písmenám.

Oddeľte slová pomlčkami

Hoci v adresách URL môžete používať podčiarkovníky, nie je to dobrý postup. Nevyzerá to dobre a v okamihu, keď sa vaša adresa URL niekde zobrazí, keď sa odkazy na stránkach zvyčajne zvýrazňujú, podčiarkovníky nebudú viditeľné.

Podobne by som sa vyhol nerozdeľovaniu slov. Nie je to čitateľné a niekoľko znakov navyše v podobe pomlčiek je len niekoľko znakov navyše.

Informácie v adresách URL, kde je stránka dôležitá

Tieto odporúčania sa môžu líšiť v závislosti od situácie, zvyčajne od zamerania stránky.

Kategórie v adrese URL

Adresa URL môže často obsahovať informácie o štruktúre celého webu, zvyčajne zobrazuje kategórie, do ktorých je web zaradený. Formát by mal vyzerať napríklad example.com/kategorie/stranka

To nemusí byť nevyhnutne dobré alebo zlé, je len otázkou , či je to potrebné. Túto štruktúru by som určite odporúčal pri každom rozvetvenejšom e-shope (t. j. nie ak máte webovú stránku a predávate 10 produktov), kde čitateľ podľa URL adresy veľmi rýchlo zistí, do akej kategórie patrí a o aký produkt ide.

V prípade blogov by som sa tomuto formátu vyhol a v adrese URL by som ponechal len názov článku alebo jeho skratku. Samotné kategórie zvyčajne príliš nepomáhajú a názov článku by mal byť dostatočne stručný, aby bolo ľahké pochopiť, o čom je.

Dátum uverejnenia alebo Premýšľajte o budúcnosti

Niektoré stránky uvádzajú dátum alebo rok uverejnenia článku v URL v určitom formáte. Ak máte stránku, ktorá obsahuje výlučne správy, správy a aktualizácie, túto možnosť by som vám s radosťou odporučil, pretože čitatelia budú môcť lepšie zistiť, kedy bola správa prvýkrát uverejnená, čo môže byť pre podobne zameranú stránku veľmi dôležité.

Ak však máte stránku typu blogu, kde je veľká pravdepodobnosť, že chcete, aby boli všetky vaše články aktuálne, nie je dobrý nápad uvádzať dátum alebo dokonca len rok uverejnenia článku. V tomto prípade budete často chcieť aktualizovať alebo upraviť staršie články, na ktoré už vedú nejaké odkazy a ktoré sa umiestňujú vo výsledkoch vyhľadávania, namiesto vytvárania nových článkov.

Uvádzaním napríklad len roku vydania v adrese URL článku na blogu v určitom formáte si robíte medvediu službu. Adresa URL vo formáte example.com/2018/best-bots-for-running jednoducho odkazuje na starší článok. Kľudne ju aktualizujte, vylepšujte a robte, čo chcete, ale samotná adresa URL jednoducho odrádza od kliknutí.

Podobne nie je dobré uvádzať rok v názve článku, napríklad example.com/najlepsia-bezecka-obuv-2018.

Tento rok na konci by som z adresy URL úplne vynechal, aby sme si dali možnosť aktualizovať článok v budúcnosti a aby to v adrese URL nevyzeralo divne, alebo aby sme museli presmerovať na inú adresu URL. Všimnite si, že by som z adresy URL vynechal len rok. Rok by som určite ponechal v samotnom názve/nadpise článku a aktualizoval ho. Potom je v zásade potrebné, aby ste mohli vytvoriť vlastnú adresu URL nezávisle od názvu článku, aby ju bolo možné upravovať. Každý slušný systém správy obsahu typu WordPress to zvládne bez problémov.

Podobne by sme mohli uvažovať s adresami URL ako example.com/top-5-najlepsia-bezecka-obuv

Hoci adresa URL neobsahuje dátum vydania, obsahuje číslo 5. Ak ide o článok, ktorý neplánujeme v budúcnosti meniť a je súčasťou kampane, nie je problém, ale ak ide o dlhodobý evergreen článok, bolo by lepšie číslo vynechať. Niekedy by sme mohli chcieť článok rozšíriť napríklad na 10 najlepších topánok na behanie a potom by sa v adrese URL skutočne zobrazovali nepresné informácie.

ID článku

Do adresy URL môžete uviesť aj ID článku, čo je jednoducho poradie, v ktorom článok uverejníte. Z hľadiska SEO je to zbytočné a ide o informácie navyše, ale na druhej strane to niekedy môže mať zmysel. Ak máte webovú lokalitu, na ktorej podávate veľa noviniek a aktualizácií o nejakom produkte (zvyčajne ide o úzko zameranú affiliate propagáciu jedného produktu, kde napríklad opakovane ponúkate rovnakú zľavovú akciu), môže sa stať, že niektoré články budú mať jednoducho rovnaký názov.

Hoci vo všeobecnosti odporúčam radšej aktualizovať staršie články, vaša stratégia obsahu môže vyzerať inak. Identifikátor článku má potom pomerne veľký zmysel, pretože aj rovnako pomenované články budú mať vždy inú URL adresu (samozrejme, aj to by sa dalo vyriešiť nejakým číslovaním).

Vprípade blogov by som však odporúčal neuvádzať ID v adrese URL. Nemali by ste mať dva rovnako pomenované články na globe a mali by ste sa radšej vydať cestou aktualizácie starších článkov s novými informáciami, než vytvárať rovnako pomenované články, ktoré sú len aktuálnejšie.

Opäť však platí, že uvedenie alebo neuvedenie ID článku v adrese URL je pomerne malá vec. Adresa URL sa tým síce trochu predĺži, ale nikdy nie je oveľa dlhšia.

Vynechanie slov so zarážkou

Stop slováslová, ktoré sa často používajú, ale v skutočnosti nemajú žiadnu obsahovú hodnotu. Sú to zvyčajne predložky, spojky a zámená, t. j. slová ako a, o, u, i, z, do, z, s, ale, alebo, on, ona, ono atď.

Zoznam je dlhý a môžu to byť aj slová, ktoré sa len často používajú, ale majú význam, t. j. slová ako je, nie je, má, nemá.

Tieto slová sa používajú tak často, že ani vyhľadávače z nich nedokážu nič vyčítať a v skutočnosti k informáciám v adrese URL veľa nepridávajú. Preto je trendom odstraňovať tieto stop slová z adries URL. Zvyčajne ide o niekoľko znakov navyše, takže je otázkou, či s tým niečo robiť. Osobne to nerobím, tých pár znakov navyše mi v URL nevadí. Naopak, samotná adresa URL sa mi zdá o niečo čitateľnejšia so stopslovami. To, či ich vynecháte, je väčšinou na vás, ale ničomu to neuškodí.

Čo ak zvolíme nesprávnu štruktúru adresy URL?

Máme dobre zavedený blog, ale uvedomujeme si, že štruktúra URL je nesprávna a chceli by sme ju zmeniť. Jednoducho sa to stáva, ale to, či to skutočne urobíme, závisí vo veľkej miere od toho, aká zlá je štruktúra.

Adresy URL na lokalite by mali mať štruktúru a mali by byť väčšinou trvalé. Ako som napísal na začiatku, štruktúru adresy URL by sme mali raz dobre vybrať a potom sa jej už nedotýkať. Samozrejme, nie je to pravidlo vytesané do kameňa, takže môže dôjsť k určitým manipuláciám.

Tieto zásahy by som si však vyhradil pre situácie, keď je štruktúra naozaj veľmi zlá a úplne nevhodná a vyzerá škaredo. V tomto prípade by sa malo zasiahnuť a konštrukcia by sa mala dať do dobrého stavu. Rovnako môžete zmeniť redakčný systém a z nejakého dôvodu sa vaša existujúca štruktúra nedá nasadiť do nového systému. Holt to musí vyriešiť, vymyslieť novú štruktúru.

Kľúčom k úspechu je potom správne presmerovanie 1:1 na novú adresu URL, aby váš linkbuilding a pozície vo vyhľadávačoch utrpeli čo najmenej. Ak neviete, ako správne presmerovať, odporúčam vám odborníka na SEO, ktorý to zvyčajne zvládne veľmi dobre a nezahltí .htaccess stovkami riadkov.

Niektoré chyby však nie sú závažné. Sú to napríklad:

  • máte v adrese URL ID článku, ktoré tam nechcete mať
  • máte názov kategórie v adrese URL, ale už sa vám nepáči

Takmer určite to nebude dostatočný dôvod na zmenu štruktúry adresy URL na dobre zavedenom blogu, ktorý sa už objavuje vo vyhľadávačoch a má skutočnú návštevnosť.

Tiež mám stránku, kde sa mi nepáči štruktúra URL (a dokonca kombinuje obe vyššie uvedené chyby) a najradšej by som ju zmenil, ale stránka sa vo výsledkoch vyhľadávania umiestňuje naozaj dobre a tieto zmeny URL by boli zbytočným rizikom, ktoré podľa mňa nechcem podstúpiť, aj keď som dosť s*** o zvolenej štruktúre.

Môže to mať nejaké malé výhody pre SEO, ale adresa URL jednoducho nie je tak mimoriadne dôležitým faktorom, aby som kvôli nej riskoval, že to pokazím a stratím svoje pozície.

TL:DR

Štruktúra URL nie je rozhodujúcim faktorom pre vyhľadávače, ale určite je rozhodujúcim faktorom pre čitateľov. Na nich by sme mali myslieť v prvom rade. Neexistuje jediná správna a najlepšia štruktúra adresy URL a formát sa samozrejme môže meniť v závislosti od potrieb webu, ale tak ako v prípade čohokoľvek iného, aj tu platí, že by mala mať zmysel na základe toho, o čom web je a aký obsah na ňom ľudia nájdu.

Niekoľko pravidiel pre adresy URL vhodné pre SEO/užívateľov:

  • Sú trvalé
  • Krátky a úderný
  • Čitateľná stránka
  • Obsahujú kľúčové slová, ktoré vás informujú o tom, čo sa na stránke nachádza

Vyhnite sa opačnému postupu:

  • Extrémne dlhé adresy URL
  • Informácie a parametre bez hodnoty

Ak naozaj potrebujete zmeniť štruktúru adresy URL:

  • Skutočne si to 3x premyslite – kozmetické dôvody nie sú na 99 % dostatočne presvedčivé na zmenu štruktúry URL
  • Dokonale zvládnite presmerovanie zo starých stránok na nové (ideálne je najať SEO špecialistu, ktorý sa o to postará)

Podobné články

Back to top button